kommunedirektør

Artikkelstart

Kommunedirektøren er den øverste sjefen for administrasjonen i en kommune. Vedkommende er ansatt som tjenesteperson i kommunen, til forskjell fra ordføreren som er valgt av kommunestyret som den fremste politiske lederen.

Faktaboks

Også kjent som
rådmann, administrasjonssjef

Stillingen har vært kalt rådmann, og i noen kommuner er denne betegnelsen fortsatt i bruk. Allerede i kommuneloven av 1992 fikk stillingen som kommunens øverste administrative leder den kjønnsnøytrale tittelen «administrasjonssjef». Fra 2018 er betegnelsen i loven kommunedirektør.

Oppgaver

Kommunedirektøren skal påse at de sakene som legges fram for kommunestyret, formannskapet og andre politiske organer i en kommune, er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Som administrasjonssjef skal kommunedirektøren sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.

Normalt har kommunedirektøren fått delegert myndighet fra kommunestyret i alle ikke-prinsipielle saker, og hvor ikke særlovgiving har definert myndighet til andre. Delegert myndighet fra kommunestyret kan så delegeres videre fra kommunedirektøren og ned i den kommunale administrasjonen til sektorledere som for eksempel teknisk sjef eller undervisningssjef, og videre ned til virksomhetsledere som byggesakssjef, rektorer, barnehagestyrere og andre.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg