Wozzeck

Jan Lenicas plakat for Alban Bergs opera Wozzeck på Teatr Wielki i Warszawa, 1964. Polen har vært et foregangsland innen plakatkunsten.

Polen, plakatkunst © /KF-arkiv ※. Vernet verk

Wozzeck er en modernistisk opera i tre akter med musikk og libretto av Alban Berg, basert på Georg Büchners skuespill Woyzeck. Operaen ble uroppført 14. desember 1925 i Berlin, og regnes som et av 1900-tallets betydeligste musikkdramatiske verker.

Handlingen foregår i en østerriksk garnisonsby rundt år 1820. Hovedpersoner er soldaten Wozzeck (baryton), hans elskerinne Marie (sopran), Kapteinen (tenor) og Tamburmajoren (tenor).

Bakgrunn

I mai 1914 overvar Berg en oppførelse av Georg Büchners Woyzeck, et drama som virket sjokkerende sterkt på ham. Kort tid etter begynte han å skissere en opera med utgangspunkt i Büchners tekst, men arbeidet ble forsinket av utbruddet til første verdenskrig. Mellom 1915 og 1918 tjenestegjorde Berg i den østerriksk-ungarske hæren, og den tragiske historien om soldaten Woyzeck ble dermed også gjennomsyret av Bergs opplevelser fra fronten.

Librettoen var ferdig bearbeidet sommeren 1917, mens Berg hadde permisjon fra hæren. Wozzek forelå som fullt partitur i 1922, men Berg hadde problemer med å få det radikale verket oppført.

Dirigenten Hermann Scherchen foreslo for Berg at han skulle lage en konsertsuite av operaen. Under Scherchens ledelse ble Drei Bruchstücke aus ’Wozzek’ fremført med strålende mottagelse 11. juni 1924, ved Allgemeiner Deutscher Musikvereins musikkfest. Dette gjorde Alban Bergs navn allment kjent i hele musikkverdenen.

Den nye operasjefen ved Staatsoper i Berlin, Erich Kleiber, hadde allerede tilkjennegitt at han aktet å sette opp Wozzek. Uroppførelsen i Berlin i 1925 møtte stor motstand fra Kleibers antagonister, men den ble en kritikermessig suksess. Operaen ble oppført ti ganger i Berlin. I Praha i 1926 måtte imidlertid den tredje forestillingen avbrytes på grunn av høylytte demonstrasjoner fra deler av publikum. Det ble den lille nordtyske byen Oldenburgs meget gjennomarbeidede oppsetting av operaen som til slutt førte til at verkets såkalte «uovervinnelige vanskeligheter» ble ryddet av veien.

Selv om mange blant publikum fant den ekspresjonistiske og atonale operaen vanskelig tilgjengelig, fant tematikken og estetikken resonans i de voldsomme traumene fra verdenskrigen. De modernistiske teknikkene ble oppfattet som godt egnet til å uttrykke galskapen og angsten som mange hadde følt på i det siste tiåret.

Operaen er oversatt til nesten alle europeiske språk, og inntil den ble forbudt etter nazistenes maktovertagelse, hadde den blitt oppført 166 ganger i til sammen 29 byer.

Handlingen

Handlingen finner sted i en ikke navngitt garnisonsby hvor den underkuede soldaten Wozzeck blir et offer for sine omgivelser. Han hundses av sine overordnede, er uglesett av de andre soldatene og blir sveket av sin elskerinne. Wozzeck dreper til slutt elskerinnen før han etter en vill scene på den lokale kneipen drukner seg i en innsjø.

Første akt

Vi møter den menige soldaten Wozzeck, som i første scene barberer kapteinen. Kapteinen anklager Wozzeck for å være umoralsk ettersom han har satt et uekte barn til verden. Wozzeck svarer at moral er en luksus som de fattige bare sjelden har råd til. Senere finner vi Wozzeck sammen med soldatkollegaen Andres i skogen. Det viser seg at Wozzeck ser syner som skremmer ham. Vi får også vite at Wozzeck, for å tjene penger, lar seg utsette for medisinske eksperimenter av en lege. Wozzecks kjæreste og moren til hans barn, Marie, treffer en tamburmajor som hun er utro med – til tross for at hun kanskje egentlig ikke ville være det.

Andre akt

Wozzeck får øye på et par øredobber som Marie har fått av tamburmajoren. Hun påstår at hun har funnet dem. Hun anklager seg selv etter at han har gått. Kapteinen og legen møtes og snakker om sykdom og død. Når Wozzeck passerer, antyder de for ham at Marie er utro. Senere konfronterer Wozzeck Marie med sine mistanker og forsøker å tvinge henne til å tilstå, men hun nekter. Om kvelden innbys det til fest på vertshuset. To svenner underholder gjestene. Wozzeck kommer inn og ser Marie danse med tamburmajoren. Narren sier at han kjenner lukten av blod. Wozzeck ser deretter alt omkring seg bli tildekket av en rød tåke. Om natten kommer den berusede tamburmajoren inn i soldatenes soverom og skryter av at han har forført Marie. Deretter mishandler han Wozzeck.

Tredje akt

Marie er hjemme som vanlig, og søker trøst i den bibelske historien om Maria Magdalena. Senere går hun ut for å besøke Wozzeck. Hun aner uråd og vil skynde seg tilbake til byen, men Wozzeck tvinger henne til å bli værende. Wozzeck prater om deres fortid og når Marie forsøker å flykte, trekker han sin kniv og tar livet av henne. På vertshuset samme kveld oppdager Maries venninne Margret en blodflekk på Wozzecks hånd. Han påstår at han har skåret seg, men vertshusgjestene aner hva det hele handler om og Wozzeck styrter av sted. Wozzeck finner frem mordvåpenet og kaster det ut i dammen. Deretter går han selv ut i vannet. Legen og kapteinen passerer stedet og hører Wozzeck drukne. Tilbake finnes nå bare Wozzecks og Maries sønn. Noen forteller ham at hans mamma er død, men han forstår ikke hva de mener.

Kommentarer (3)

skrev Rune J. Andersen

Jeg er fagansvarlig for området "Klassisk musikk" og kunne tenke meg å foreslå for fagansvarlig for Opera (klassisk musikk) — Elizabeth Norberg-Schulz — at artikkelen om operaen Wozzeck utøkes med en gjennomgang av handlingen. Årsaken er at jeg for tiden holder på å utvide artikkelen om Alban Berg i leksikonet. Den vil bli mer omfattende enn den nåværende og jeg synes at en utvidet artikkel om handlingen er på sin plass. Det vil også gjelde handlingen i Lulu. Vennlig hilsenRune J. Andersen

svarte Georg Kjøll

Hei Rune. Jeg er helt enig i at det hadde vært fint med litt mer utførlige tekster på både Wozzeck og Lulu. Kanskje du har mulighet til å skrive de selv, og legge de inn som endringsforslag her hos Elizabeth? Vi legger opp til, og det er viktig for oss, at fagansvarlige kan bidra på fagområder andre enn sine egne. Du får derfor uttelling for alt du skriver på leksikonet, også de artiklene som har sitt naturlige hjem utenfor 'klassisk musikk'. Hilsen Georg KjøllRedaktør

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg