. Begrenset gjenbruk

United Airlines, Chicago, er et amerikansk flyselskap grunnlagt i 1931. Det er et av verdens største med det mest omfattende globale rutenettverket. Selskapet har rutetrafikk i USA og til Canada, Mexico, Karibien, Europa, Fjerne Østen og Australia. United Airlines har fra 1997 medlem i flyselskapsalliansen Star Alliance og er samarbeidspartner for SAS i USA. Eierselskapet United Continental Holdings eier også United Express med regionale innenriksruter drevet av selvstendige småselskap.

United Airlines og United Express fløy til sammen 148 millioner passasjerer i 2017. United Airlines hadde i 2017 en flåte på 744 fly og United Express en flåte på 518 fly. Samlet hadde eierselskapet en omsetning på 37,7 milliarder amerikanske dollar i 2017.

United Airlines skriver sin historie tilbake til 1926 da Varney Airlines begynte posttransport på faste ruter. I 1929 dannet William Boeing og Frederick B. Rentschler United Aircraft & Transport, som omfattet både flyproduksjon og flytransport. Transportvirksomheten (Boeing Air Transport, Varney Airlines, Pacific Air Transport og National Air Transport) ble i 1931 samlet i United Airlines. Ny lovgivning medførte at produksjons- og transportvirksomhetene måtte skilles, og United Aircraft & Transport ble i 1934 delt i United Airlines (transport), Boeing Airplane Company (flyproduksjon) og United Aircraft Corporation (flymotorer m.m., det senere United Technologies).

United Airlines ble i 1930 de første som brukte flyvertinner (ruten Chicago-San Francisco). Etter andre verdenskrig ekspanderte selskapet voldsomt og var i 1960- og 1970-årene verdens nest største selskap innen passasjertransport (etter sovjetiske Aeroflot). Overtok Capital Airlines i 1961. Etter reorganisering i 1968 ble eierselskapet United Continental Holdings (daværende UAL Corporation) dannet, som til 1987 også hadde virksomhet innen hoteller (kjedene Westin og Hilton) og bilutleie (Hertz). Overtok 1986–91 Pan Americans ruter over Stillehavet, i Latin-Amerika og til London. Etter økonomiske vanskeligheter i 1990-årene fikk de ansatte i 1994 aksjemajoriteten i UAL.

I terrorangrepene 11. september 2001 ble to av selskapets fly kapret av terrorister, og i 2002 gikk United Airlines konkurs etter langvarige økonomiske problemer. Selskapet ble ved konkursen verdsatt til omkring 25 milliarder amerikanske dollar, den største konkurs til da innen luftfarten. Under såkalt konkursbeskyttelse, en ordning som gjør det mulig å holde kriserammede selskaper i drift mens det arbeides med blant annet gjeldssanering, omorganisering, nedbemanning, fortsatte United Airlines sine flygninger. Konkursbeskyttelsen ble opphevet i 2006, og selskapet kom igjen i normal drift.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.