lydlandskap

Lydlandskap eller soundscape i kunst er en samlebetegnelse på en form for lydlig kunst som innebefatter alle hørbare lyder som kan bli oppfattet på et gitt tidspunkt og sted. Det vil si både naturlige og menneskeskapte lyder.

Den kunstneriske interessen for lyd og lydlandskap har lenge vært stor innenfor genre som film og musikk, og i den senere tid også innenfor billedkunsten. Denne økende interessen for lyd og lydlandskap har blitt reflektert i utstillinger som:

Christina Kubisch Electrical Walks

Den tyske kunstneren Christina Kubisch har siden 2004 laget et større pågående lydvandringsprosjekt kalt Electrical Walks, som hittil har vært gjennomført i over 24 byer verden over: New York, Stockholm, København, Bremen, Birmingham, Linz, Aarhus, Brüssel m.fl. Kubisch har til dette prosjektet produsert sine egne spesialbygde hodetelefoner som fanger opp den elektromagnetiske strålingen i et bestemt bylandskap for så å omgjøre dette til lyd som er hørbar for det menneskelige øret. Alt fra butikkers inngangsalarmer, minibankautomater, lysreklamer, overvåkningskameraer, nettverk for offentlig transport og så videre blir fanget opp av hodetelefonene, og så omgjort til musikalske lyder, rene toner og klang.

Lydene varierer fra by til by. For eksempel høres ikke en eneste lysreklame lik ut. Men lyden påvirkes også av hvordan du beveger kroppen i forhold til de ulike elektromagnetiske feltene. Lydvandringene gir oss ingen konkrete tips om hvordan vi kan skape attraktive og levende bymiljøer. Men den oppfordrer oss til å tenke nytt om omgivelsene våre og bli mer observante for de små lydene i hverdagen. Vi bevisstgjøres på lyd og lytting som viktige kvaliteter i byrommet.

Kunstnere i utvalg:

Litteratur

  • Murray Schafer, The Tuning of the World (1977)
  • Douglas Kahn, Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts (1999).
  • Jonathan Sterne, The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction (2003).
  • Christoph Cox og Daniel Warner, Audio Culture: Readings in Modern Music (2004).
  • Brandon LaBelle, Background Noise: Perspectives on Sound Art (2006).
  • Frances Dyson, Sounding New Media: Immersion and Embodiment in the Arts and Culture (2009).
  • Soundscape i kunsten (2010), NOTAM

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg