Foto av mikrofon for ambisoni-opptak
Mikrofon med fire kapsler er nødvendig for ambisoni-opptak.
Av .
Lisens: Promobildet fra Røde

Ambisoni er et format for lyd som brukes i opptak, lydbehandling og reproduksjon (tilbakespilling) av lydsignaler i tre dimensjoner. Ambisonics beskriver lyders plassering og bevegelse ved hjelp av amplitude- og faseinformasjon.

Faktaboks

Etymologi

sammenkobling av gresk ambi-, 'på flere måter', og engelsk sonic, 'lyd'. Ordet betyr altså 'lyd som omgir lytteren'.

Ambisoni kan forstås som en representasjon av lyd som i tillegg til stereoplassering til høyre og venstre også viser høyde og dybde.

Kanalene benevnes ofte slik:

  • X for dybde
  • Y for høyre/venstre
  • Z for høyde

Disse fire kanalene kodes til et B-format eller førsteorden ambisoni. I tillegg brukes betegnelsen W for lydtrykk.

Utstyr

For å gjøre opptak i ambisoniformat, kreves det en mikrofon med minst fire kapsler (mikrofonmembraner). Disse fire opptakene brukes så som grunnlag for å kode signalene til B-formatet. Når dette spilles tilbake, må det derfor dekodes det slik at det kan spilles av enten et oppsett med mange høyttalere eller i binauralt format for hodetelefoner. Den beste opplevelsen av lydfeltet får man i sentrum av høyttaleroppsettet, den såkalte «sweet spot».

Grunnideen er at lydfelt kan representeres som en samling «kuler» som beskriver lydenes styrke og bevegelse. Den matematiske modelleringen gjør det mulig å forandre lydfeltet på mange forskjellige måter, og dette gjør ambisonics også til et komposisjonsverktøy. Det finnes mange programmer (plugins) som gjør det forholdsvis lett å arbeide med ambisonics i digitale arbeidsstasjoner (DAW).

Oppløsning

1., 2. og 3. orden ambisoni

1., 2., og 3. orden ambisoni

Av .
Lisens: Promobilde fra Fraunhofer

Presisjonen for førsteordens ambisoni er lav; plassering av lydkilden er litt utflytende, og det er mulig å høre godt (sweet spot) kun i et lite område. Løsningen er å bruke høyere ordens ambisoni, og dette gir også et større område for god lytting. Teknisk gjøres dette ved å legge flere komponenter til B-formatet, som dermed ikke lenger samsvarer med polaritetsmønstrene til mikrofonene, men ser ut som kløverblader. Resultatet er andre-, tredje- eller høyere ordens ambisoni.

Bruksområde

Ambisonics er et populært format i elektroakustisk musikk, spill, og lyd for kunstig og datastøttet virkelighet, men har hatt mindre gjennomslag i populærmusikken.

Historikk

Formatet ble utviklet av Michael Gerzon og Peter Fellgett på 1970-tallet, som et svar på problemer med representasjon av naturlige lydfelt i stereo- og kvadrofoniske systemer. Disse arbeidet i hovedsak med panorering av signaler til forskjellige høyttalere og tok ikke hensyn til faseproblematikk som følger av naturlige refleksjoner overalt hvor vi hører lyd.

Les mer i Store norske leksikon

Litteartur

  • Felgett, P. (1975) Ambisonics. Part one: General system description. Studio Sound, Vol. 17, pp 20-22, 40.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg