Terry Riley, amerikansk komponist og multi-instrumentalist (bl.a. saksofon, piano og tabla). Spilte i begynnelsen av 1960-årene i Europa med pop- og jazzgrupper. Han utviklet en komposisjonsteknikk basert på gjentagelser av små enheter, ostinatmotiv, med nesten umerkelige rytmiske forskyvninger og bruk av elektroniske virkemidler, båndsløyfer og tilbakekobling (repetativ musikk).

Til hans viktigste verker hører Keyboard Studies (1965–66), In C (1965), Poppy No Good and the Phantom Band (1966), A Rainbow in Curved Air (1968) og balletten Genesis (1970). I 1970-årene kom han under innflytelse av orientalsk musikk (Persian Surgery Dervishes, 1971), i 1980-årene gjorde han også bruk av mer tradisjonelle uttrykksmidler som strykekvartett. Den improviserte klaversuiten The Harp of New Albion (1987) får en vesentlig del av sin egenart ved hans uortodokse stemming av instrumentet. Rileys improvisatoriske musikk har nådd stor utbredelse gjennom hans egne innspillinger. Også filmmusikk, bl.a. til Alain Tanners No Man's Land (1985).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.