Pjotr Pavlenskij er en av Russlands mest radikale og omdiskuterte politiske kunstnere og aktivister. Fra 2012 og frem til dag har han utført en rekke aksjoner som har vakt både oppsikt og oppstandelse i Russland og etter hvert også internasjonalt. Pavlenskij er gjentatte ganger blitt arrestert, underlagt psykiatriske undersøkelser og idømt bøter.

Pavlenskij har en avbrutt utdannelse som billedkunstner bak seg. Han er grunnlegger og redaktør (sammen med sin samboer Oksana Sjalygina) av tidsskriftet Politisk propaganda, men mest kjent for sine aksjoner. Disse aksjonene har en klar agenda. Pavlenskij gir alltid en ledsagende kommentar, som forklarer hensikten med aksjonen.

Pavlenskijs første aksjon fant sted 23. juli 2012, da han sto foran Kazan-katedralen i St. Petersburg med munnen igjensydd og holdt en plakat med teksten «Pussy Riot var en gjentakelse av Jesus Kristus sin aksjon». Jente-punkbandet Pussy Riot satt da i fengsel og ventet på rettsaken mot deres opptreden i Kristi Frelser-katedralen i Moskva 21. februar samme år. Aksjonen var en protest for å vise at behandlingen av Pussy Riot er i uoverensstemmelse med fundamentale kristne verdier, ifølge Pavlenskij. Han protesterte mot mangelen på åpenhet, mot strikt sensur og undertrykkelse av den frie kunsten og yttringsfriheten.

3. mai 2013 la Pavlenskij seg naken inn i et nøste av piggtrå foran den lovgivende forsamling i St. Petersburg. 10. november 2013 naglet han seg selv gjennom pungen fast til Den røde plass, også naken. 23. februar 2014 laget han og tre andre aktivister til en «Majdan» i sentrum av St Petersburg, bygget barrikader, satte fyr på bildekk og trommet med stokker på metallplater. 19. oktober 2014 skar han av seg øreflippen, sittende naken på Serbskij-instituttet, en av Moskvas mest berømte psykiatriske klinikker. 9. november 2015 satte han inngangsportalen til Ljubljanka, FSB (tidligere KGB)-bygget i Moskva i flammer.

Pavlenskij ledsager alltid sine aksjoner med korte forklaringer som gir mening til aksjonen. Naglingen til Den røde plass kaller han «en metafor for apatien, den politiske likegyldighet og fatalismen i det moderne russiske samfunnet». Piggtrådaksjonen forklarer han slik: den viser «menneskets eksistens i et undertrykkende rettssystem, der enhver bevegelse vil fremkalle rettsinstansens grusomme reaksjon som borer seg rett inn i kroppen til individet».

Kuratoren Marat Gelman tolker Ljubljanka-aksjonen på følgende måte: «Ljubljankas dører er inngangen til helvete, inngangen til det absolutt ondes verden. Og på bakgrunn av denne helvetesflammen står en ensom kunstner og venter på å bli pågrepet. […] Bildet av Pavlenskij som står foran FSBs brennende dører er et svært viktig symbol for Russland i dag, både politisk og kunstnerisk».

Pavlenskij dokumenterer aksjonene sine med bilder og videoopptak, ledsager dem med korte uttalelser, og lar ofte politiet som kommer for å arrestere ham inngå i et slags rollespill med ham. I tråd med performancekunstens estetikk ser han arrestasjonen, dialogen med politiet og senere forhørene som en fortsettelse av selve aksjonen. Pavlenskij nedtegnet deler av forhørene etter «Majdan»-aksjonen i dialogform mellom seg selv om etterforskeren. Disse ble publisert og er også blitt fremført i teaterform av det nyskapende Teatr.doc i Moskva. Etterforskeren ble så påvirket av samtalene at han siden «skiftet side» og er blitt Pavlenskijs forsvarsadvokat.

Pavlenskij er i stigende grad også blitt kjent i internasjonalt og hadde sin første utstilling med bilder, filmklipp og andre materialer fra aksjonene i Hamburg i 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.