Faktaboks

Pjotr Pavlenskij

Petr Andrejevitsj Pavlenskij

engelsk transkripsjon Petr Pavlensky

Uttale

Pjotr Pavljénskij

Født
8. mars 1984, Leningrad, Sovjetunionen (nå St. Petersburg, Russland)
Pjotr Pavlenskij
Foto fra 2016.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0
Pjotr Pavlenskij
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

Pjotr Pavlenskij er en av Russlands mest radikale og omdiskuterte politiske kunstnere og aktivister. Fra 2012 har han utført en rekke aksjoner som har vakt både oppsikt og oppstandelse i Russland og etter hvert også internasjonalt. Pavlenskij er gjentatte ganger blitt arrestert, underlagt psykiatriske undersøkelser og idømt bøter. Han lever i dag i Frankrike.

Pavlenskij har en avbrutt utdannelse som billedkunstner bak seg. Han er grunnlegger og redaktør (sammen med sin eks-samboer Oksana Sjalygina) av tidsskriftet Politisk propaganda, men er mest kjent for sine aksjoner. Aksjonene i perioden 2012–2015 hadde en klar agenda. Pavlenskij ga alltid en ledsagende kommentar, som forklarte hensikten med aksjonen. I tiden etter at Pavlenskij flyttet til Paris, har agendaen vært noe mindre klar, mer også her har han gjennomført flere aksjoner og publisert teoretiske arbeider om politisk kunst, blant annet boken Konfrontasjon (Stolknovenije, 2021)

Kunstneriske aksjoner

Pavlenskijs første aksjon fant sted 23. juli 2012, da han sto foran Kazan-katedralen i St. Petersburg med munnen igjensydd og holdt en plakat med teksten «Pussy Riot var en gjentakelse av Jesus Kristus sin aksjon». Punkbandet Pussy Riot satt da i fengsel og ventet på rettssaken mot deres opptreden i Kristi Frelser-katedralen i Moskva 21. februar samme år. Aksjonen var en protest for å vise at behandlingen av Pussy Riot er i uoverensstemmelse med fundamentale kristne verdier, ifølge Pavlenskij. Han protesterte mot mangelen på åpenhet, mot strikt sensur og undertrykkelse av den frie kunsten og ytringsfriheten.

3. mai 2013 la Pavlenskij seg naken inn i et nøste av piggtråd foran den lovgivende forsamling i St. Petersburg. 10. november 2013 naglet han seg selv gjennom pungen fast til Den røde plass, også naken. 23. februar 2014 laget han og tre andre aktivister til en aksjon til støtte for Majdan-opprøret i Ukraina (2013–2014) i sentrum av St Petersburg. Aksjonistene bygget barrikader, satte fyr på bildekk og trommet med stokker på metallplater. 19. oktober 2014 skar Pavlenskij av seg øreflippen, sittende naken på Serbskij-instituttet, en av Moskvas mest berømte psykiatriske klinikker. 9. november 2015 satte han inngangsportalen til Ljubljanka, FSB (tidligere KGB)-bygget i Moskva i flammer.

Politisk asyl

I desember 2016 ble det kjent at Pavlenskij var flyktet til Paris via Ukraina med sin familie (samboer og to døtre). Bakgrunnen for dette var anklager mot både Pavlenskij og Sjalygina om seksuelle overgrep fra en kvinnelig skuespiller ved det regimekritiske og nyskapende Teatr.doc. Pavlenskij har avvist anklagene som fabrikkerte, mens skuespilleren har teaterdirektørens og kollegenes støtte i saken. I 2017 ble Pavlenskij og familien innvilget asyl i Frankrike. Den 16. oktober 2017 satte Pavlenskij fyr på inngangspartiet til en bank i det sentrale Paris og ble arrestert av fransk politi og senere dømt til fengsel. Aksjonen, som fikk tittelen «Belysning», minner om den siste i Russland, ildspåsettelsen av FSB-bygget i Moskva. Motivet for aksjonen i Paris er uklart, utover at Pavlenskijs uttalelse om at «bankdirektører har tatt plassen til monarker» i vår verden. I 2020 lanserte Pavlenskij et nytt prosjekt med tittelen «Pornopolitikk», der hovedingrediensen var en nettside som i et par dager publiserte kompromitterende materiale om politikere og embetsmenn.

Kunstnerisk og politisk motivasjon

Pavlenskij har tradisjonelt ledsaget alle sine russiske aksjoner med korte forklaringer som gir mening til aksjonen. Naglingen til Den røde plass kaller han «en metafor for apatien, den politiske likegyldighet og fatalismen i det moderne russiske samfunnet». Piggtrådaksjonen forklarer han slik: den viser «menneskets eksistens i et undertrykkende rettssystem, der enhver bevegelse vil fremkalle rettsinstansens grusomme reaksjon som borer seg rett inn i kroppen til individet».

Kuratoren Marat Gelman tolker Ljubljanka-aksjonen på følgende måte: «Ljubljankas dører er inngangen til helvete, inngangen til det absolutt ondes verden. Og på bakgrunn av denne helvetesflammen står en ensom kunstner og venter på å bli pågrepet. […] Bildet av Pavlenskij som står foran FSBs brennende dører, er et svært viktig symbol for Russland i dag, både politisk og kunstnerisk».

Pavlenskij dokumenterer aksjonene sine med bilder og videoopptak, ledsager dem med korte uttalelser og lar ofte politiet som kommer for å arrestere ham, inngå i et slags rollespill med ham. I tråd med performancekunstens estetikk ser han arrestasjonen, dialogen med politiet og senere forhørene som en fortsettelse av selve aksjonen. Pavlenskij nedtegnet deler av forhørene etter «Majdan»-aksjonen i dialogform mellom seg selv og etterforskeren. Disse ble publisert og er også blitt fremført i teaterform av Teatr.doc i Moskva. Etterforskeren ble så påvirket av samtalene at han siden «skiftet side» og ble Pavlenskijs forsvarsadvokat i Russland.

Pavlenskij er i stigende grad også blitt kjent internasjonalt og hadde sin første utstilling med bilder, filmklipp og andre materialer fra aksjonene i Hamburg i 2015. I 2017 deltok han i utstillingen Art RiotSaatchi Gallery i London. Han er blitt ytterligere omstridt etter at hans eks-samboer i 2020 ga ut en selvbiografisk bok der hun anklager Pavlenskij for omfattende fysisk, psykisk og seksuell vold gjennom hele deres samliv.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg