EUs første maritime militære operasjoner, iverksatt fra desember 2008 for å bekjempe piratvirksomhet utenfor kysten av Somalia, i Adenbuka og Det indiske hav. EU-styrken, EU Naval Operation Against Piracy (EU NAVFOR Somalia - Operation Atalanta) har bestått av fartøyer fra de fleste av EUs medlemmer samt enkelte andre land, inkludert Norge.

EU har engasjert seg i flere sider ved situasjonen i Somalia og på Afrikas horn, også i kampen mot sjørøveriet. Operation Atalanta er det militære bidraget, opprinnelig satt inn for ett år i 2008, men deretter forlenget. Styrken ble satt inn som følge av en beslutning i Det europeiske råd i 2008, forankret i flere FN-resolusjoner, blant annet 1814 (2008), 1816 (2008), 1838 (2008), 1897 (2009). EU ble i utgangspunktet anmodet av den somaliske overgangsregjeringen om å bidra til å bekjempe piratvirksomheten. Hovedoppdraget består i beskyttelse av nødhjelp for Verdens matvareprogram og varetransport for Afrikanske union, samt av handelsfartøyer. Dertil skal styrken mer generelt bidra til å bekjempe sjørøveriet i området. I en utvidelse av mandatet er styrken også gitt i oppdrag å bidra til overvåking av fiskerier i området.

EU NAVFOR Somalia-Operation Atalanta ble etablert innenfor rammen av EUs felles sikkerhets- og forsvarspolitikk (ESDP), står under politisk og strategisk kontroll av EUs Political and Security Committee (PSC), og ledes fra Operational Headquarters i Northwood, Storbritannia. Operativ ledelse utøves av en øverstkommanderende Force Headquarters, om bord i et kommandofartøy i operasjonsområdet. Medio 2011 hadde 23 av EUs medlemsland stilt styrkebidrag, samt fire land utenfor unionen, blant disse Norge. Den består vesentlig av maritime styrkeelementer, støttet av enkelte luftkomponenter: helikoptre og overvåkingsfly. Styrken patruljerer et havområde tilsvarende Middelhavets størrelse, fra Adenbukta og Rødehavet i nord til farvannene ved Seychellene i sør. Flåtestyrken patruljerer området og eskorterer handelsfartøy. Den har mandat til å gripe inn for å forhindre angrep og kapring, inklusive arrestasjon av mistenkte pirater, som overgis myndighetene i Kenya og på Seychellene (som har inngått slik avtale med EU) for rettsforfølgelse; de kan også stilles for rett i EUs medlemsland. Styrken kan ta beslag i piratenes fartøyer og utrustning.

EU NAVFOR Somalia er en av flere styrker/operasjoner i området: Den etterfulgte NATOs Operation Allied Provider, og opererte samordnet med dennes etterfølger, Operation Allied Protector, samt den USA-ledede koalisjonsstyrken Combined Task Force–151 (CTF–151). EU-styrken støtter både FNs nødhjelpsoperasjon og AU-operasjonen AMISOM, den siste med beskyttelse av forsyninger. EU har gjennom EU NAVFOR, og i samarbeid med redernæringen, etablert Maritime Security Centre (Horn of Africa) for å overvåke skipstrafikken i området, og som bidrag til å koordinere den operative aktiviteten. Rederier oppfordres til å melde fra om sine fartøyer i området til MSC-HOA.

Norge bidro med fregatten KNM «Fridtjof Nansen», forsterket med personell fra Marinejegerkommandoen, til sammen ca. 130 soldater, over en periode på seks måneder (august 2009–januar 2010). Deretter tjenestegjorde norske offiserer om bord i det svenske fartøyet HMS «Carlskrona».

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.