Nigerias eldste avis, Daily Times (grunnlagt 1925) var lenge den ledende avisen. Den ble i 1970-årene overtatt av regjeringen. Etter dårlige økonomiske resultater ble avisen privatisert i 2004, relansert 2006. Andre store aviser er National Concord (opplag ca. 200 000) og Nigerian Observer (ca 150 000).

Federal Radio Corporation of Nigeria (FRCN) kontrolleres av føderalregjeringen, og sendingene er inndelt i fem soner, hvor det sendes på engelsk og rundt 15 andre ulike språk. Nigerian Television Authority (NTA), opprettet 1976, er også statlig kontrollert og har ansvaret for all fjernsynsdrift i landet, med sendere i samtlige delstater.

Regjeringskritiske medier hadde en spesielt vanskelig periode i 1990-årene, der kritiske journalister ble fengslet og aviser ble stengt i perioder.

Nigerianske medier i dag er relativt frie og søker å avsløre korrupsjon og mislighold, mener organisasjonen Reportere uten grenser (Reporters Without Borders). De er bekymret for pressefriheten i Nigeria på grunn av flere raid mot redaksjoner de siste årene. Mediesituasjonen i Nigeria omtales som "vanskelig".

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.