Helt fra gotikken har kunsthåndverket i Nederland vært preget av enkelhet. Interiørene har vært enkle og solide, ofte utført i eik. De har dannet forbilde for interiørene i hele Nord-Europa. Under renessansen var møblene arkitektonisk bygd opp. Mest karakteristisk var de store lintøyskapene. Under barokken ble skapene tyngre og bredere og fikk ofte snodde søyler på fronten. Intarsiamøblene ble vanlige på 1600-tallet. Særlig kjent var møbelfrontene med blomstermønstre, det såkalte bloemenmarqueterie. Dette fikk stor innflytelse bl.a. i England. – Gjennom sin utstrakte import av østasiatisk porselen fikk den lokale keramiske produksjonen et sterkt preg av Østen. Særlig ble gjenstandene fra Delft kjent langt utenfor landets grenser. Her vokste det også opp en omfattende vevindustri, hvis store tapisserier ble spredt over hele Europa.

Også på 1900-tallet har Nederland spilt en viktig rolle i det internasjonale kunsthåndverket. Av stor betydning var De Stijl-gruppen rundt 1920. Mest kjent er Gerrit Rietvelds møbler. Etter den annen verdenskrig har Rietveld-akademiet vært en toneangivende undervisningsinstitusjon. Gjennom denne skolen er enkelhetens idealer blitt spredt til studenter fra hele verden. Både innen tekstil og smykkekunst finner vi en tydelig innflytelse. – Emma van Leersum og Gijs Bakker revolusjonerte smykkekunsten midt i 1960-årene da de introduserte bruken av uedle materialer og kreerte smykker som ble brukt på utradisjonelle steder på kroppen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.