Nederlandsk teater skilte seg i middelalderen tydelig ut fra teateret ellers i Vest-Europa ved at det tradisjonelle mysteriespillet var sparsomt representert. Typisk for det nederlandske middelalderteater er det profane drama, først ved de høviske ridderspill med etterfølgende farser, de eldste i Europa, og deretter utviklingen av det like unike rederijker-teateret. Begge disse formene utviklet seg på sørnederlandsk grunn (se Belgia, teater), og rederijker-teateret holdt sitt inntog på nordnederlandsk område på 1500-tallet. I samme århundre markerte Nederland seg ved de mest betydelige humanistdramatikere i Europa (Macropedius og Gnaphaeus) som skrev latinske skoledramaer.
Omkring 1600 trådte renessansedramatikeren P. C. Hooft frem, som i sine til dels lyriske og vanskelig spillbare stykker fulgte Seneca-tradisjonen som ellers i europeisk teater. Samtidig med ham prøvde Gerbrand A. Bredero å skape en nederlandsk komedie på grunnlag av den gamle farsen; han skrev også en rekke novellistiske dramaer. Som den største dramatikeren regnes den sørnederlandske emigranten Joost van den Vondel, som satte sitt preg på teateret i nesten 50 år. I 1638 ble det berømte teateret i Amsterdam innviet med hans lokalhistoriske drama Gysbreght van Aemstel, som kom til å danne en unik teatertradisjon ved at stykket årlig til henimot 1970 ble gitt som nyttårsforestilling i Amsterdam. To år senere kom hans bibelske David-tragedie Gebroeders som den første i Europa med Sofokles som forbilde.
Teatersjefen Jan Vos støttet Vondel og oppførte hans tragedier. Vos skrev selv godt teater, uten litterære ambisjoner og uten å holde seg til den klassiske tragediens strenge moral, som i dramaet Aran en Titus, som i likhet med Shakespeares drama Titus Adronicus er et blodig skrekkdrama. Hans Medea er i samme stil. Etter et særdeles fruktbart tiår skrev Vondel sine siste tragedier i en nesten moderne stil i 1667, og satte punktum for den rike nederlandske gullalder. Bare to år senere ble selskapet Nil Volentibus Arduum (Intet er vanskelig for den som vil) stiftet, og innledet epigontiden i nederlandsk teater og litteratur.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.