Nederland har lange ballettradisjoner, allerede i første halvdel av 1600-tallet fant de første regulære ballettforestillinger sted i Amsterdam. Foruten Amsterdam var også Haag et sentrum for utviklingen av klassisk ballett, og frem til slutten av 1800-tallet hadde dansen en sentral posisjon i landet. Koreografer som Piet Grieve og Andries Voitus van Hamme skapte populære ballettverk, deriblant flere harlekinader. Sistnevnte stod også 1844 for førsteoppførelsen av Giselle.

Rundt 1900 avtok ballettinteressen, og landets eneste regulære ensemble medvirket stort sett kun i operaforestillinger. Først fra slutten av 1930-årene begynte klassisk ballett igjen å få fotfeste i Nederland. Yvonne Georgis skole ble utgangspunkt for et nytt ensemble, som 1941 ble offisielt tilknyttet Amsterdams Stadsschouwburg. I mellomkrigstiden benyttet kjente dansere som Lilli Green og Conny Hartong seg av moderne danseformer, men først fra 1950-årene fikk interessen for moderne dans et oppsving som resulterte i etableringen av flere nye kompanier. Hans Snoek dannet 1945 kompaniet Scapino, som først var rettet mot barn og ungdom, men som senere også har henvendt seg til et voksent publikum. Repertoaret har bestått av moderne koreografers verker, og Scapino-balletten har gjestet Festspillene i Bergen.

Mascha Ter Weeme dannet 1947 Ballet der Lage Landen, og 1949 grunnla Darja Collin Nederlands Opera Ballet. Samme år dannet den russisk-nederlandske Sonia Gaskell gruppen Ballet Recital, som 1954 gikk opp i Nederlands Ballet. Ballet der Lage Landen og Nederlands Opera Ballet gikk 1959 sammen i den nye Amsterdam Ballet, som igjen 1961 gikk sammen med Gaskells Nederlands Ballet og dannet Het Nationale Ballet, landets nåværende nasjonalballett. Gaskell var sjef frem til 1969, de siste par år sammen med Rudi van Dantzig, som i 1990-årene fortsatt leder kompaniet.

Det ensemblet som har ført til at Nederland i etterkrigstiden regnes som en av de ledende europeiske ballettnasjoner er imidlertid Nederlands Dans Theater, dannet 1959 av den amerikanske koreografen Ben Harkarvy sammen med en gruppe dansere fra Nederlands Ballet. Kompaniet ledes av den internasjonalt kjente koreografen Jiří Kylián, som siden 1975 har skapt mer enn 50 verk for dette berømte ensemblet som regnes blant verdens betydeligste moderne danseteatre. Kylian har også gått nye veier ved ikke bare å danne et ungdomsensemble med dansere fra 17 til 22 år ved siden av hovedkompaniet, men også i tillegg en gruppe som består av eldre dansere over 40 år, og på denne måten skapt en unik kunstnerisk profil som appellerer til et bredt publikum.

Nevnes må også De Rotterdamse Dansegroep (inntil 1988 Werkcentrum Dans) under sin kunstneriske leder Käthy Gosschalk, som har spilt en betydelig rolle når det gjelder utviklingen av postmoderne dans både i Nederland og ellers i Europa siden 1970-årene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.