Jean Renoir. Scene fra Den store illusjon, fra 1937. Pierre Fresney til venstre og Erich von Stroheim til høyre.

SCODE. Begrenset gjenbruk

Jean Renoir, fransk filmregissør, et av filmhistoriens største navn. Som sønn av maleren Auguste Renoir vokste han opp i et særpreget kunstnermiljø. Etter militærtjeneste, bl.a. som flyger under den første verdenskrig, og en periode hvor han forsøkte seg som keramiker, maler og skuespiller, ble han interessert i film.

Etter å ha arbeidet på (og delvis regissert) to spillefilmer gjorde Renoir sin egentlige regidebut med Zola-filmatiseringen Nana (1926). Men det var lydfilmens entré som virkelig åpnet mulighetene for ham. La Chienne (1931) skildret en manns fall gjennom den ugjengjeldte kjærligheten til en prostituert. La Nuit du carrefour (1932) var en miljøsterk Simenon-filmatisering. Bodu sauvé des eaux (1932), med Michel Simon som landstryker, var et angrep på den borgerlige konformiteten, og Le Crime de Monsieur Lange (1936) skildret hvordan arbeiderne tar over fabrikken etter at den skurkaktige eieren forsvinner. I disse filmene utviklet Renoir en smidig realistisk-lyrisk stil som formidlet samtidens Frankrike på en samfunnsengasjert og likevel uskjematisk måte, og som viste veien for mange av etterkrigstidens filmrealister. Han kronet sitt verk med tre filmer som har gått inn i filmhistorien som hovedverker: La Grande Illusion (Den store illusjon, 1937) med Jean Gabin og Erich von Stroheim i hovedrollene, som skildrer franske flygere i tysk fangenskap under den første verdenskrig, den fatalistiske Zola-filmatiseringen La Bête humaine (Menneskedyret, 1938), og La Règle du jeu (Spillets regler, 1939) hvor det franske samfunnet gjennomlyses av Renoirs undersøkende, men fordomsfrie kamera. I disse filmene smelter Renoir komedie, tragedie, melodrama, farse og realisme sammen til levende gruppeportretter av franskmennene.

Renoir flyttet 1940 til USA. Blant hans amerikanske filmer bør først og fremst nevnes The Southerner (Mannen fra Sørstatene, 1945). Høyest i hans etterkrigsproduksjon rager The River (Elven, 1951), en poetisk visjon av India laget i samarbeid med Rumer Godden, og Le Carrosse d'or (Gullkareten, 1952), etter en fortelling av Mérimée. Blant Renoirs senere filmer kan nevnes French Can-can (1955), et tilbakeblikk på Paris' underholdningsliv rundt århundreskiftet, Eléna et les Hommes (Eléna og hennes menn, 1956) med Ingrid Bergman som omsvermet polsk fyrstinne, og Le Testament du Docteur Cordelier (1959), en særpreget Jekyll/Hyde-historie med Jean-Louis Barrault.

Viktige bidrag til flere av filmene gjorde også Renoirs bror, karakterskuespilleren Pierre Renoir (1882–1954), og dennes sønn, filmfotografen Claude Renoir (1914–93).

År Tittel I hovedrollene
1926 Nana Catherine Hessling, Jean Angélo, Werner Krauss
1931 La Chienne Michel Simon, Janie Marèze
1932 Bodu sauvé des eaux Michel Simon, Charles Granval, Marcelle Hainia
1936 Le Crime de Monsieur Lange Jules Berry, René Lefèvre, Florelle, Sylvia Bataille
1936 La Vie est à nous Julien Bertheau, Jean Renoir, Jean-Paul Le Chanois, Jacques Becker, Gaston Modot
1936 Une Partie de campagne Sylvie Bataille, Georges Darnoux, Jane Marken, Paul Temps
1937 La Grande Illusion (Den store illusjon) Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Marcel Dalio
1938 La Bête humaine (Menneskedyret) Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Julien Carette
1939 La Règle du jeu (Spillets regler) Marcel Dalio, Nora Grégor, Jean Renoir, Gaston Modot, Julien Carette
1941 Swamp Water (Farlig område) Dana Andrews, Walter Brennan, Anne Baxter, Walter Huston
1945 The Southerner (Mannen fra Sørstatene) Zachary Scott, Betty Field, Beulah Bondi
1946 Diary of a Chambermaid (Celestines dagbok) Paulette Goddard, Hurd Hatfield, Burgess Meredith
1951 The River (Elven) Patricia Walters, Nora Swinburne
1952 Le Carrosse d'or (Gullkareten) Anna Magnani, Duncan Lamont, Odoardo Spadaro, Riccardo Rioli
1955 French Can-Can (Fransk Can-Can) Jean Gabin, Francoise Arnoul, Maria Felix, Edith Piaf
1959 Le Testament du Docteur Cordelier Jean-Louis Barrault, Michel Vitold, Teddy Bilis

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.