Faktaboks

Hedwig Dohm
Født
20. september 1831, Berlin
Død
4. juni 1919, Berlin
Hedwig Dohm (rundt 1870)
Hedwig Dohm (rundt 1870)

Hedwig Dohm var en tysk forfatter og essayist. Hun regnes som en av de tidligste feministiske teoretikerne i Tyskland.

Biografi

Dohm vokste opp i en barnerik familie i Berlin, og opplevde at hennes brødre fikk bedre utdanningsmuligheter enn hun selv. Hun utdannet seg til lærer. I 1852 giftet hun seg med Ernst Dohm (1819–1883), som var forfatter og redaktør, blant annet redaktør av det politiske satirebladet Kladderadatsch. Gjennom ham ble hun kjent med det intellektuelle miljøet i Berlin, blant annet Theodor Fontane, Alexander von Humboldt, Ferdinand Lassalle, Fanny Lewald (1811–1889) og Rahel Varnhagen von Ense. Hennes datterdatter var Katharina Pringsheim, bedre kjent som Katia Mann, ektefellen til Thomas Mann.

Feministiske skrifter

Allerede i sine første publikasjoner fra 1872 krevde Hedwig Dohm full likestilling for kvinner. Blant hennes mest betydningsfulle skrifter er Was die Pastoren von den Frauen denken (1872) og Die wissenschaftliche Emancipation der Frau (1874), som fikk stor oppmerksomhet, både positiv og negativ, i hennes samtid. Det samme gjorde Der Frauen Natur und Recht. Zur Frauenfrage. Zwei Abhandlungen über Eigenschaften und Stimmrecht der Frauen (1876), hvor hun blant annet argumenterte for at kvinner skulle få stemmerett.

Sine refleksjoner over kvinnens stilling, som hun ser på som et produkt av kultur og oppdragelse snarere enn biologisk basert, videreutvikler hun i Die Antifeministen. Ein Buch der Verteidigung (1902) og i Die Mütter. Ein Beitrag zur Erziehungsfrage (1903). I 1918 kom Der Mißbrauch des Todes. Senile Impressionen (1918), et pasifistisk manifest.

Skjønnlitterært forfatterskap

Som skjønnlitterær forfatter, ikke minst som dramatiker, var Hedwig Dohm heller konvensjonell. Novellen Wie Frauen werden. Werde, die du bist (1894) er blant hennes mest kjente verk. Mye lest ble også romanene Sibilla Dalmar (1896), den delvis selvbiografiske Schicksale einer Seele (1899) og Christa Ruland (1902), kvinneportretter som gjenspeiler forfatterens politiske engasjement.

Betydning

Hedwig Dohm har hatt større betydning som feministist enn som skjønnlitterær forfatter. Etter 1970 oppstod ny interesse for forfatterskapet, både for hennes teoretiske og hennes skjønnlitterære tekster. I 1977 kom Was die Pastoren von den Frauen denken (1872) og Die wissenschaftliche Emancipation der Frau (1874) ut i nye utgaver; Der Frauen Natur und Recht. Zur Frauenfrage. Zwei Abhandlungen über Eigenschaften und Stimmrecht der Frauen ble gitt ut på ny i 1986. En ytterligere nyutgivelse kom i 2013 under tittelen Die kulturelle Gewalt gegen Frauen: Feministische Theorien von Hedwig Dohm. I 2006 ble en ny verkutgave (utvalgte tekster), som inkluderer mange av hennes brev, gitt ut.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg