Gilbert Keith Chesterton, britisk journalist og forfatter; i mange år medarbeider i det liberale Daily News. Fra 1916 redigerte han tidsskriftet The New Witness, som fortsatte som G. K.s Weekly til hans død. Det vendte seg mot kapitalismen på den ene siden og mot sosialismen på den annen, og forfektet en størst mulig spredning av eiendommen, «distributism». Han stod i opposisjon til imperialister som Kipling og rasjonalister som Shaw og Wells. Da han i 1922 ble opptatt i den katolske kirke, betegnet dette ikke noe brudd i hans forfatterskap.

Heretics (1905), Orthodoxy (1908, norsk overs. Paradoks, 1949), og The Everlasting Man (1925; norsk overs. av Sigrid Undset, Det evige menneske, 1931) er djerve og vittige angrep på vantro og negativisme og glimrende innlegg for troen på underet i tilværelsen. Chestertons forfatterskap er voluminøst (ca. 100 bøker) og vidtspennende. Han fengsler ved sine overraskende synsmåter, sin munterhet midt i det dypeste alvor og ved sin forkjærlighet for paradokser, som av og til kan virke overdreven. På vers viste han sitt mesterskap i det lange fortellende diktet The Ballad of the White Horse (1911) og i den fine samlingen Poems (1915). I en klasse for seg står hans fantastiske sosiale og filosofiske romaner, som The Napoleon of Notting Hill (1904), The Man Who Was Thursday (1908) og The Return of Don Quixote (1927). Hans samlinger av detektivhistorier om «Father Brown» ble meget populære (en del kom i norsk overs. 1916 og 1973).

Chestertons litteraturkritiske forfatterskap rommer en mengde nye og friske iakttagelser. Han skrev en ypperlig bok om Dickens (1906) og et utmerket oversiktsverk, The Victorian Age in Literature (1913). Hans ypperste teologiske studie er St. Thomas Aquinas (1933). I 1936 kom hans Autobiography. Ellers bør nevnes hans tallrike essaysamlinger (f.eks. Tremendous Trifles, 1909), som er underholdende og tankevekkende.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.