Bård Breivik var en norsk billedhugger og en av Norges mest profilerte samtidskunstnere. Han har utført en rekke offentlige skulpturer og utsmykninger i stein, metall og med innslag av objet trouvés, oftest i en abstrakt, konseptuell stil. Mange av verkene er i monumentale formater. Han deltok på i utstillinger i inn- og utland og er representert i større samlinger i Norden, Europa og USA.

Han utdannet seg ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, keramikklinjen (1967–1970), Vestlandets Kunstakademi (1969–1970) og St. Martin's School of Art, London (1970–1971).

Breivik ønsket med sitt arbeid å materialisere tanker og ideer i rommet ved bruk av stenger, hønsenetting, sandhauger og liknende. Senere arbeider har blitt karakterisert som objektkunst, hvor han har benyttet seg av nyttegjenstander, for eksempel årer, i forskjellige materialer. Fra 1990-årene av arbeidet han særlig med enkle steinformasjoner i samarbeid med fagarbeidere.

I hans kunst er det et samspill mellom tradisjon og innovasjon, noe som blant annet viser seg i serien Årer, fra slutten av 1970-årene, og båtformene i serien Fiber fra begynnelsen av 1980-årene. Kombinasjonen av håndverk og teknologi er et annet karakteristisk trekk hos ham. I samarbeid med Kværner Engineering og Hamy Sveis AS. utførte han i 1992 Uten tittel (Hvalen), konstruksjon i sveiset aluminium. Den er montert på en vegg og strekker seg 12 meter ut i rommet.

Fra 1990-årene arbeidet Breivik med kunst knyttet til offentlige rom, for eksempel prosjektet Citadel (1990) på Skøyen i Oslo, samt prosjekter med stein og vann som tema (i Lillehammer Kunstmuseum, på Jussi Björlings plass i Göteborg og i Klosterenga Park i Gamlebyen i Oslo). Han stod også for utformingen av de sterkt omdiskuterte søylene plassert ved fasaderekkene langs Torgalmenningen i Bergen, et prosjekt som vakte debatt allerede før det ble utført i 1999.

I Gulatingsparken på Flolid i Gulen kommune, Sogn og Fjordanes tusenårssted, har Breivik utformet den såkalte «tingveggen» (2003), et stort monument bestående av 22 høye granittplater; platene har litt ulik høyde, den største er på cirka 7 m.

Breivik er blant annet representert i Nasjonalmuseet i Oslo og Henie Onstad Kunstsenter.

Sammen med ildsjeler i bydel Gamle Oslo arbeidet Bård Breivik i mange år med å få i stand en offentlig, flerkulturell skulpturpark i Oslo indre øst, kalt Klosterenga Park. Her skulle Hovinbekken også hentes fram og få renne gjennom Klosterenga i et system av renner, kar, vanntrapper og basseng som Breivik hadde utformet.

Steinsamlingen fra hans Citadell-utstilling, bestående av skulpturer, landskapselementer og historisk byggestein, utgjør grunnstammen i parken. Kunstverk og elementer fra ulike verdensdeler inngår også i prosjektet. Første byggetrinn av skulpturparken sto ferdig i 2000.

Breivik så på parken som et livsverk, og i påvente av tilstrekkelig finansiering og kommunal støtte, brukte han av egne midler til å få reist trapper og skulpturer i parkanlegget. Oslo kommune vedtok endelig i 2015 å ferdigstille denne parken, cirka en måned før Brevik døde.

  • Bård Breivik : skulptur: Malmö konsthall [...], katalog: S. Nordgren, A.M. Björklund, 1996 (Malmö konsthalls katalog, 172)
  • Bård Breivik : skulptur: 24. nov. 1992-28. feb. 1993: Lillehammer bys malerisamling, 1992,
  • Klein, Kim [Kim K., psevd.]: Samlaren: skulpturer: Bård Breivik, text: Kim K., 1986

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.