Edward Weston. Einer, Lake Tenaya, Yosemite National Park, 1938.

Edward Weston. Begrenset gjenbruk

Edward Weston, amerikansk fotograf. Hans tidlige arbeider som etablert fotograf viser sterk påvirkning fra impresjonistisk malerkunst. I 1915 ble Westons syn på fotografiet endret; et møte med moderne kunst fikk ham til å forlate flatterende mørkeromsteknikker til fordel for skarphet og vektlegging av form og flate. Storformatet ble hans viktigste verktøy, og bildene ble kontaktkopiert for å gjengi fine detaljer best mulig. I 1920-årene møtte Weston fotografer som Paul Strand og Alfred Stieglitz, videre meksikanske kunstnere som Diego Rivera, David Siqueiros og José Orozco. Han begynte å arbeide med naturens design (stilstudier av skjell, gjennomskårne grønnsaker og lignende), i 1929 tok han sine første bilder av klippeformasjoner og trær ved Point Lobos i California. Blant hans fineste arbeider regnes en serie med akt og former i sand, fotografert ved Oceano i California. I 1932 sluttet Weston seg til den innflytelsesrike fotogruppen f.64. Weston fremstår som en av 1900-tallets viktigste fotografer, og var den første fotografen som mottok et Guggenheim-stipend (1937). Titler som My Camera on Point Lobos (1950) inneholder samlinger av Westons arbeider.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.