Edward Weston. Einer, Lake Tenaya, Yosemite National Park, 1938.

Edward Weston. Begrenset gjenbruk

Edward Weston, amerikansk fotograf. Hans tidlige arbeider som etablert fotograf viser sterk påvirkning fra impresjonistisk malerkunst. I 1915 ble Westons syn på fotografiet endret; et møte med moderne kunst fikk ham til å forlate flatterende mørkeromsteknikker til fordel for skarphet og vektlegging av form og flate. Storformatet ble hans viktigste verktøy, og bildene ble kontaktkopiert for å gjengi fine detaljer best mulig. I 1920-årene møtte Weston fotografer som Paul Strand og Alfred Stieglitz, videre meksikanske kunstnere som Diego Rivera, David Siqueiros og José Orozco. Han begynte å arbeide med naturens design (stilstudier av skjell, gjennomskårne grønnsaker og lignende), i 1929 tok han sine første bilder av klippeformasjoner og trær ved Point Lobos i California. Blant hans fineste arbeider regnes en serie med akt og former i sand, fotografert ved Oceano i California. I 1932 sluttet Weston seg til den innflytelsesrike fotogruppen f.64. Weston fremstår som en av 1900-tallets viktigste fotografer, og var den første fotografen som mottok et Guggenheim-stipend (1937). Titler som My Camera on Point Lobos (1950) inneholder samlinger av Westons arbeider.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.