fotomanipulasjon

Artikkelstart

I fotografifaget er manipulasjon det å forandre et bilde utover det som selve opptaket tilsier. Dette gjelder både analoge papirkopier og digitale filer som senere kan skrives ut.

Tidlig fotomanipulasjon

Allerede fra fotografiets første stund ønsket man å forbedre resultatene i form av retusj, hvor deler av fotografiet, for eksempel rynker, ble fjernet, eller nye deler lagt til. Arbeidet var krevende, og et godt resultat var avhengig av god fagkunnskap og trening. I fotografiets barndom var det fotografiske materialet så lite lysfølsomt at de var nødt til å fotografere utendørs, og fordi de egentlig ville fotografere innendørs, ble det lagt mye arbeid ned i falske interiører. Da materialet ble lysfølsomt nok til å bli effektivt brukt inne, ble mye arbeid lagt ned i falske naturbakgrunner for å gi inntrykk av at de hadde fotografert utendørs. Fotomanipulasjon kom altså ikke med de digitale mulighetene.

Digital fotomanipulasjon

Moderne datateknologi har gjort det enklere å gjennomføre fotomanipulasjon, og resultatet blir bedre. Fotografiet skannes og bringes inn på dataskjermen. Med et egnet dataprogram som Photoshop kan svekkede deler av bildet forsterkes, farger forbedres, riper og flekker fjernes. Man kan også kombinere flere bilder til ett, eller fjerne eller legge til deler eller personer fra bildet.

De fleste mobiltelefonbrukere har digitale manipulasjonsmuligheter. Et sosialt medium som Instagram har innebygde filtre som gir brukeren mulighet til å forandre bildet innenfor et begrenset, men ofte imponerende, omfang.

Fotografiet som sannhetsdokument

En følge av de nye muligheter innen fotomanipulasjon er at fotografiets verdi som sannhetsdokument er blitt redusert. På slutten av 1980-tallet ble det både i Norge og Sverige foreslått at bilder som hadde blitt endret på skulle merkes med en liten innringet «m» – for «manipulert foto».

Merking av retusjert reklame

Stortinget endret markedsføringsloven 2. juni 2021 med virkning fra 1. juli 2022. Etter denne endringen skal all reklame hvor kroppsfasong, kroppsstørrelse og/eller hudfarge er retusjert eller endret på, merkes. Regelen gjelder alle utøvere innenfor reklame, også influensere. Forbrukertilsynet skal håndheve reglene om merkeplikt.

Formålet med merkingen av retusjert reklame er å hindre kroppspress blant barn og unge.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg