Faktaboks

Ansel Adams
Uttale
ˈædəmz
Født
20. februar 1902, San Francisco, California, USA
Død
22. april 1984
Gårdsarbeidere og Mt. Williamson
Ansel Adams tok flere bilder fra Manzanar, en leir hvor flere japansk-amerikanere var fengslet under andre verdenskrig.
Gårdsarbeidere og Mt. Williamson
Av /Library of Congress.
Ansel Adams

Ansel Adams. Et av Adams’ bilder fra Canyon de Chelly, Arizona, der indianske ruiner fra ca. 350–1300 ligger innunder stupbratte fjellvegger. Bildet er fra 1942 og har tittelen White House Ruins, Canyon de Chelly, Arizona.

Av /NTB Scanpix ※.

Ansel Adams er en amerikansk fotograf og regnes som en av verdens ledende naturfotografer. Han er kjent for sine skildringer av den storslåtte villmarken i vestlige deler av USA i svart-hvitt. I 1932 stiftet han gruppen f.64 sammen med blant andre Edward Weston, Imogen Cunningham og Willard Van Dyke. Gruppens mål var opprinnelig å gi en mest mulig naturtro gjengivelse av den ytre verden. Han har hatt stor innflytelse, både som fotograf og i arbeidet med å få fotografi akseptert som kunstform.

Adams' fotografi er preget av hans sans for lysets betydning og hans fototekniske dyktighet. Sammen med fotografen Fred Archer oppfant han en metode for eksponering og fremkalling kalt sonesystemet. Han kunne visualisere gråtonene i det endelige fotografiet med stor nøyaktighet ved å dele lyssjatteringene i et motiv inn i ti soner, fra svart til hvitt. Kontrollen han oppnådde med dette systemet, gjorde ham i stand til å fange endringer i lys og tone slik at han kunne vende tilbake til det samme motivet gjentatte ganger og komponere nye bilder som virket annerledes.

Kunstnerskap

Adams fikk sitt første kamera av typen Kodak Brownie rullefilmkamera da han var 12 år gammel. Han begynte tidlig å lese fotomagasiner, delta på møter i den lokale kameraklubben, og dro på fotoutstillinger. I 1919 ble han medlem av Sierra Club og tilbrakte fire somrer på klubbens hytte i Yosemite nasjonalpark hvor han fikk mulighet til å fordype seg i fotografering av landskapet. Hans første fotografier av parken ble solgt gjennom Best Studio i 1922. På denne tiden var piktorialismen den dominerende trenden blant fotografer. Adams eksperimenterte med denne teknikken, men i 1925 tok han avstand til den til fordel for realistisk fotografi.

Adams startet et samarbeid med kunstner og mesen Albert Maurice Bender i 1927, som førte til at Adams kunne sette sammen en portfolio han kalte Parmelian Prints of the High Sierras. Et av hans mest berømte fotografier, Monolith, the Face of Half Dome var en del av denne. Måten han manipulerte fotografiene ved å bruke rødt filter foran objektivet på sitt storformat Korona view kamera, ble hans signatur.

1930-tallet var en periode hvor Adams eksperimenterte med fotografi og produserte store mengder bilder. Han utvidet sin tekniske kunnskap og laget systemer for å ta både vide bilder av landskap og bygninger, og nærbilder av detaljer i naturen.

Bender inviterte Adams til å bli med til New York for å treffe malerne John Marin og Georgia O’Keeffe, og fotokunstneren Paul Strand. Hans møte med Strand influerte uttrykket til Adams i spesielt stor grad. Fra denne reisen publiserte han sin første bok Taos Pueblo.

Sammen med Imogen Cunningham og Edward Weston, stilte Adams ut fotografiene sine på de Young Museum i 1932. I forkant av utstillingen utformet Adams et manifest som ble publisert sammen med bildene og annonserte etableringen av gruppen f.64 for å fremme naturtro fotografi. I manifestet skrev Adams at medlemmene av gruppen f.64 mente at fotografi som kunstform må utvikle seg etter fotografiets premisser og være uavhengig av ideologiske konvensjoner knyttet til kunst og estetikk.

Inspirert av Alfred Steiglitz, åpnet Adams sitt eget galleri i San Fransisco i 1933 samtidig som han begynte å skrive tekster om fotografi for forskjellige fotomagasiner. I 1935 ga han ut sin første bok om den fotografiske prosessen som han kalte Making av Photograph.

Til tross for Adams økende rykte som fotograf og kunstner, var han avhengig av spillejobber som musiker og kommersielle oppdrag. Fra midten av 30-tallet og frem til 1970 jobbet Adams på oppdrag for store firma og institusjoner slik som Kodak, AT&T og The American Trust Company. Det statlige National Park Service ga han i oppdrag å fotografere nasjonalparker og indianerreservater rundt om i statene for å dekorere departementets nye bygg. Oppdraget skulle vare i seks måneder og ga Adams mulighet til å utvide sin egen portfolio av fotografier. Han monterte en plattform på taket av bilen sin for å få et bedre perspektiv når han skulle fotografere landskapene. På grunn av andre verdenskrig ble oppdraget stoppet før det var fullført. Adams overleverte 226 bilder til National Park Service med bilder fra Grand Canyon, Kings Canyon, Rocky Mountains, Yellowstone Nasjonalpark, Yosemite, Death Valley, Hoover Dam og Acoma Pueblo med flere.

I 1939 organiserte Adams en utstilling for The Golden Gate Exhibition på Treasure Island, Pageant of Photography. Utstillingen trakk flere millioner mennesker og er den mest besøkte utstillingen i amerikansk historie. Da Museum of Modern Art i New York ønsket å etablere en avdeling for fotografi i 1940, ble Adams kontaktet av kuratoren Beaumont Newhall for å bidra til etableringen. Det samme skjedde da San Francisco Art Institute skulle opprette en avdeling for kunstfotografi i 1946. Adams inviterte Dorothea Lange, Imogen Gunningham og Edward Weston til å være gjesteforelesere og instruktører.

Sammen med et konsortium av kollegaer som Dorothea Lange, Minor White, Nancy Newhall og Baumont Newhall, startet Adams fotomagasinet Aperture i 1952. Magasinet skulle komme ut fire ganger i året og målet var å vise frem det ypperste av fotografi både fra etablerte fotografer og unge talenter. Magasinet eksistere fortsatt og er ansett som en av de viktigste plattformene for kunstfotografer i verden.

I juni 1955 startet Adams sine årlige fotoworkshops i Yosemite Nasjonalpark som varte frem til 1981. I løpet av denne perioden underviste han flere tusen studenter og skrev en teknisk manual for fotografi i 10 bind, The Ansel Adams Guide.

Viktige fotografier

  • 1927 Monolith, The Face of Half Dome
  • 1932 Rose and Driftwood
  • 1937 Georgia O'Keeffe and Orville Cox
  • 1940 Clearing Winter Storm
  • 1941 Moonrise, Hernandez
  • 1942 The Tetons and the Snake River
  • 1944 Winter Sunrise, Sierra Nevada, from Lone Pine
  • 1958 Aspens
  • 1960 Moon and Half Dome
  • 1968 El Capitan, Winter Sunrise

Bøker

  • 1930 Taos Pueblo, Grabhorn Press
  • 1935 Making a Photograph, Studio
  • 1938 Sierra Nevada: The John Muir Trail, The Archetype Press
  • 1941 Illustrated Guide to Yosemite Valley, Crocker-Union
  • 1944 Born Free and Equal: The Story of Loyal Japanese-Americans, U.S. Camera
  • 1948 Basic photo, Morgan and Lester.
  • 1948 The negative: exposure and development, Morgan and Lester
  • 1954 Death Valley, 5 Associates
  • 1977 Natural Light Photography, Little, Brown & Co.
  • 1978 Polaroid Land photography, New York Graphic Society

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg