Adams fikk sitt første kamera av typen Kodak Brownie rullefilmkamera da han var 12 år gammel. Han begynte tidlig å lese fotomagasiner, delta på møter i den lokale kameraklubben, og dro på fotoutstillinger. I 1919 ble han medlem av Sierra Club og tilbrakte fire somrer på klubbens hytte i Yosemite nasjonalpark hvor han fikk mulighet til å fordype seg i fotografering av landskapet. Hans første fotografier av parken ble solgt gjennom Best Studio i 1922. På denne tiden var piktorialismen den dominerende trenden blant fotografer. Adams eksperimenterte med denne teknikken, men i 1925 tok han avstand til den til fordel for realistisk fotografi.
Adams startet et samarbeid med kunstner og mesen Albert Maurice Bender i 1927, som førte til at Adams kunne sette sammen en portfolio han kalte Parmelian Prints of the High Sierras. Et av hans mest berømte fotografier, Monolith, the Face of Half Dome var en del av denne. Måten han manipulerte fotografiene ved å bruke rødt filter foran objektivet på sitt storformat Korona view kamera, ble hans signatur.
1930-tallet var en periode hvor Adams eksperimenterte med fotografi og produserte store mengder bilder. Han utvidet sin tekniske kunnskap og laget systemer for å ta både vide bilder av landskap og bygninger, og nærbilder av detaljer i naturen.
Bender inviterte Adams til å bli med til New York for å treffe malerne John Marin og Georgia O’Keeffe, og fotokunstneren Paul Strand. Hans møte med Strand influerte uttrykket til Adams i spesielt stor grad. Fra denne reisen publiserte han sin første bok Taos Pueblo.
Sammen med Imogen Cunningham og Edward Weston, stilte Adams ut fotografiene sine på de Young Museum i 1932. I forkant av utstillingen utformet Adams et manifest som ble publisert sammen med bildene og annonserte etableringen av gruppen f.64 for å fremme naturtro fotografi. I manifestet skrev Adams at medlemmene av gruppen f.64 mente at fotografi som kunstform må utvikle seg etter fotografiets premisser og være uavhengig av ideologiske konvensjoner knyttet til kunst og estetikk.
Inspirert av Alfred Steiglitz, åpnet Adams sitt eget galleri i San Fransisco i 1933 samtidig som han begynte å skrive tekster om fotografi for forskjellige fotomagasiner. I 1935 ga han ut sin første bok om den fotografiske prosessen som han kalte Making av Photograph.
Til tross for Adams økende rykte som fotograf og kunstner, var han avhengig av spillejobber som musiker og kommersielle oppdrag. Fra midten av 30-tallet og frem til 1970 jobbet Adams på oppdrag for store firma og institusjoner slik som Kodak, AT&T og The American Trust Company. Det statlige National Park Service ga han i oppdrag å fotografere nasjonalparker og indianerreservater rundt om i statene for å dekorere departementets nye bygg. Oppdraget skulle vare i seks måneder og ga Adams mulighet til å utvide sin egen portfolio av fotografier. Han monterte en plattform på taket av bilen sin for å få et bedre perspektiv når han skulle fotografere landskapene. På grunn av andre verdenskrig ble oppdraget stoppet før det var fullført. Adams overleverte 226 bilder til National Park Service med bilder fra Grand Canyon, Kings Canyon, Rocky Mountains, Yellowstone Nasjonalpark, Yosemite, Death Valley, Hoover Dam og Acoma Pueblo med flere.
I 1939 organiserte Adams en utstilling for The Golden Gate Exhibition på Treasure Island, Pageant of Photography. Utstillingen trakk flere millioner mennesker og er den mest besøkte utstillingen i amerikansk historie. Da Museum of Modern Art i New York ønsket å etablere en avdeling for fotografi i 1940, ble Adams kontaktet av kuratoren Beaumont Newhall for å bidra til etableringen. Det samme skjedde da San Francisco Art Institute skulle opprette en avdeling for kunstfotografi i 1946. Adams inviterte Dorothea Lange, Imogen Gunningham og Edward Weston til å være gjesteforelesere og instruktører.
Sammen med et konsortium av kollegaer som Dorothea Lange, Minor White, Nancy Newhall og Baumont Newhall, startet Adams fotomagasinet Aperture i 1952. Magasinet skulle komme ut fire ganger i året og målet var å vise frem det ypperste av fotografi både fra etablerte fotografer og unge talenter. Magasinet eksistere fortsatt og er ansett som en av de viktigste plattformene for kunstfotografer i verden.
I juni 1955 startet Adams sine årlige fotoworkshops i Yosemite Nasjonalpark som varte frem til 1981. I løpet av denne perioden underviste han flere tusen studenter og skrev en teknisk manual for fotografi i 10 bind, The Ansel Adams Guide.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.