Faktaboks

Edmond Audran
Uttale
ådrˈã
Født
1. april 1842, Lyon, Frankrike
Død
17. august 1901, Tierceville, Frankrike
Edmond Audran
Edmond Audran
Av /Bibliothèque nationale de France 𝒲.

Edmond Audran var en fransk komponist mest kjent for sine suksesser med komiske operaer (opera buffo) og operetter. Hans operette La mascotte fra 1880 kom til å betegne en «maskott» som helt enkelt betyr «en person eller en gjenstand som bringer lykke».

Selv om Audran ikke kan sies å riste melodier ut av ermet på samme måte som Jacques Offenbach gjorde, så har Audrans musikk mye av den samme eleganse og finesse som Offenbachs musikk har. Han var fantasirik uten å være blant de mest originale melodikere, men viser en god og variert orkestesats. Mange av hans operetter ligger fjernt fra de døgnflueoppsettinger man kunne finne bland tidens mer vulgære iscenesettelser.

Audrans musikk ble like ofte fremført i England som i Frankrike og tekstene til de aller fleste av operettene hans ble ofte tilpasset et engelsk publikum.

Biografi

Audran studerte musikk ved École Niedermeyer med komponisten Jules Duprato (1827–1892) som var utdannet ved Paris-konservatoriet. 19 år gammel, i 1861, flyttet familien fra Lyon til Marseille og her begynte Audran en karriere som organist i kirken St. Joseph og begynte å komponere religiøs musikk.

I 1873 fremførte han en messe som også ble oppført i St. Eustache i Paris etterfulgt av flere kirkelige verk – et oratorium med tittelen La sulamite i Marseille i 1876, motetten Adoro te i Paris 1882 samt en rekke mindre kirkemusikalske verk.

Operettene

Fra rundt 1860 og 1870 begynte Audran å komponere for scenen og i 1862 kom L’Ours et le pacha i Marseille fulgt av La chercheuse d’esprit» i 1864. En av hans mest populære operetter var Le grand mogol som kom i 1877 og den ble fremført i Paris, London og New York.

I 1879 flyttet Audran til Paris og her oppnådde han betydelige suksesser – både i Frankrike og i utlandet. De følgende årene kom Les noces d’Olivette i 1879, La mascotte i 1880, Gilette de Narbonne i 1882. I 1886 fulgte La cigale et la fourmi, Miss Helyett i 1890 og La poupée i 1896.

De fleste av Audrans verk er nå glemt – bortsatt fra «La mascotte». Den oppføres iblant og det finnes en innspilling av denne operetten.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Traubner, R.: Operetta: a Theatrical History. New York 1983.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg