Deep Sea Driller-ulykken

Boreriggen «Deep Sea Driller» grunnstøtte ved Fedje nord for Bergen 1. mars 1976, og seks mennesker omkom. Dette var til da den mest alvorlige ulykken i norsk oljevirksomhet.
Av .
Mannskapet ble evakuert fra plattformen med en livbåt som kantret. Livbåten ble skylt i land på et svaberg 3-4 kilometer nord for ulykkesstedet. 
Av .

Deep Sea Driller-ulykken var en grunnstøting av en flyttbar oljeplattform ved Fedje 1. mars 1976. Plattformen var på vei med egen maskinkraft fra en blokk sør i Nordsjøen til Bergen da den grunnstøtte. Mannskapet ble evakuert fra plattformen med en livbåt som kantret. Seks personer som oppholdt seg oppå livbåten omkom under kantringen.

Gransking

Deep Sea Driller ulykken har ofte vært kalt «den glemte ulykken». De etterlatte har i mange år forsøkt å oppnå en ny gransking av ulykken, da granskingen fra 1976 anses som utilstrekkelig. Stortingsrepresentant Øyvind Vaksdal (Frp), har i lang tid arbeidet for å få til en ny gransking. Justisdepartementet gav i 2007 tidligere politimester Rolf B. Wegner i oppdrag å utrede om ny gransking skulle gjennomføres. Wegner konkluderte med at det ikke var grunn til det, og Justisdepartementet brukte dette som underlag for å konkludere med at gransking ikke skulle gjenopptas. Flere personer, blant annet professor J. E. Vinnem ved Universitetet i Stavanger, har kritisert Wegners utredning som mangelfull.

Plattformen

Deep Sea Driller-plattformen var konstruert som en halvt nedsenkbar plattform med et videreutviklet Aker H-3 design og bygget ved Aker Verdal. Plattformen ble levert i 1974. I årene 1974–1978 hadde plattformen navnet Deep Sea Driller og var registrert i Panama. Fra 1978 har plattformen hatt navnet Byford Dolphin. Den fortsatte å være registrert i Panama fram til 2005. Etter dette byttet den registreringsland til Singapore. Senere ble plattformen registrert i HamiltonBermuda.

Plattformen er klasset i DNV (Det Norske Veritas).

Den 5. november 1983 hadde den samme plattformen, da under navnet Byford Dolphin, en dødsulykke med dykkere og mannskap som betjente dykkere under dekompresjon. Dykkerne var i en dykkerklokke og ulykken skjedde da døren til dekompresjonskammeret ved en feil ble åpnet mens dette var under trykk. Fire dykkere og en hjelper ble drept, en annen hjelper ble alvorlig skadet. Ulykken avslørte alvorlig svikt både i prosedyrer og utstyr.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg