Bergesen d.y. ASA var et norsk rederi etablert i 1935 av Sigval Bergesen d.y. (1893–1980), som gikk ut av farens rederi og startet Sig. Bergesen d.y. & Co. i Stavanger. Bergesen bygget opp en flåte av stadig større tank-, tørrbulk- og kombinasjonsskip, og Bergesen-gruppen ble en av verdens største skipseiere i løpet av 1970-årene, senere ble rederiet også ledende innen transport av gass. Som aksjeselskap ble Bergesen-gruppen kjøpt opp av det Hongkong baserte World-Wide Shipping i 2003 og tatt av børs, men senere børsnotert som Bergesen Worldwide Gas ASA (BW Gas ASA).

Historikk

Sig. Bergesen bygget opp sin flåte rundt oljetankfart og gode fraktavtaler med de store oljeselskapene. I begynnelsen av 1940 ble mesteparten av rederiet flyttet til Oslo. I 1970 overtok rederiet verdens nest største bulkskipflåte fra Sig. Bergesens sønn Berge Sigval Bergesen (1918–1997), som hadde hatt økonomiske vanskeligheter. Ved midten av 1970-årene besto Bergesen-flåten av 27 skip på til sammen 5,2 millioner tonn, om lag 12 prosent av Norges utenriksflåte. En rekke av Bergesens tankskip ble bygget på AS Rosenborg Mek. Verksted i Stavanger, som Bergesen kjøpte opp i 1942 og eide frem til 1970.

I 1978 gikk Bergesen inn i gasstransportsegmentet ved oppkjøp av seks fartøy til transport av flytende petroleumsgass (LPG), og i løpet av 1980-årene ble konsernet en av verdens ledende operatører av store LPG-fartøy. I 1986 ble Bergesen d.y ASA etablert som holdingselskap til familiens ulike skipsfartsvirksomheter og notert på Oslo børs. I 1995 fusjonerte Bergesen-gruppen med gassrederiet AS Havtor og den samlede flåte talte med det over 100 skip, det gjorde konsernet til en av verdens ledende operatører innen sjøtransport av råolje, tørrbulk og gass.

Etter sykdom trakk Sig. Bergesen seg ut av konsernets daglige ledelse i 1976, barnebarna Petter Christian Grüner Sundt (1945–2007) og Morten Sigval Bergesen (1951–) overtok, og de to fetterne ble sittende som hovedeiere (om lag 40 prosent) i aksjeselskapet Bergesen d.y. ASA fra 1986. Fra 1999 endret konsernets virksomhet seg gradvis fra tank- og tørrbulkskip til transport av LNG (flytende naturgass) og offshore service.

I 2003 ble aksjemajoriteten i konsernet, Norges største rederi på det tidspunktet, solgt for 14 milliarder kroner til det Hong Kong-baserte rederiet World-Wide Shipping, som kontrolleres av familien Sohmen-Pao. Rederiet ble etablert i 1955 av Yue-Kong Pao, etter oppkjøpet av Bergesen har BW-gruppen vært gjennom flere omprofileringer og disponerer en flåte på om lag 300 skip.

Kjennetegn

Til minne om sin oldefar innførte Sig. Bergesen prefikset «Berge» i skipsnavnene i 1947 og det karakteristiske grønmalte skipsskroget, som ga Bergesen-flåten tilnavnet The Green Tankers. Rederiflagget var en hvit vimpel med grønn skråstilt strek og bokstaven B forbundet med et stilisert anker.

De verste forlisene i rederiets historie inntraff i 1975 da OBO-skipet Berge Istra (224 000 tonn dødvekt) sank i Stillehavet etter en eksplosjon og fire år senere forliste også søsterskipet Berge Vanga uten spor i Sør-Atlanterhavet. Kun to av et samlet mannskap på 74 overlevde ulykkene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg