Oslo, rederi grunnlagt 1935 i Stavanger av Sigval Bergesen d.y. Opererer innen oljetankfart, tørrlast, gassfrakt (LPG, LNG), og offshorevirksomhet (produksjonsskip). Rederiet eier og/eller opererer en flåte på ca. 100 skip med en omsetning på nesten 5 mrd. kr og rundt 2700 ansatte (2002).

Rederiet ble grunnlagt som Sig. Bergesen d.y. & Co. etter at Bergesen trådde ut av farens rederi. Det ble bygd opp rundt oljetankfart og var i 1970-årene blitt et av verdens største med flere supertankere. Karakteristisk for flåten var grønnfargen (The Green Tankers) og prefikset «Berge» (etter oldefaren) i skipsnavnet. Mange av skipene var bygd på Rosenberg Verft i Stavanger, som Bergesen eide 1942–70. 1970 overtok rederiet også verdens nest største bulkskipsflåte fra Bergesens sønn Berge Sigval B. Fra slutten av 1970-årene satset man på frakt av flytende gass, og ble verdens største gassrederi etter sammenslutning med konkurrenten Havtor 1995. Virksomheten innen produksjonsskip (FPSO) startet 1999.

1976 overtok Petter Christian Grüner Sundt og Morten Sigval Bergesen ledelsen av rederiet etter Sigval Bergesen d.y., deres bestefar. Etter en familiefeide overtok disse to rederiet 1986 og omdannet det til et aksjeselskap med seg selv som hovedeiere (ca. 40 %). 2003 kjøpte World-Wide Shipping aksjene til Sundt og Bergesen og overtok så hele selskapet, som ble tatt av Oslo Børs, men hovedkontoret forble i Oslo (Bergehus). World-Wide Shipping ble grunnlagt 1955 og kontrolleres av familien Sohmen-Pao i Hong Kong.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.