Kombinasjonsskipet Bangus
Det norske rederiet Klaveness Combination Carriers ASA er verdensledende på kombinasjonsskip. Her det moderne kombinasjonsskipet Bangus som rederiet fikk overlevert fra kinesisk verft i 2020.

Kombinasjonsskip er en type skip som kan transportere vekselvis både flytende og tørre bulklaster. Skipet må ha spesielt tette luker og ha pumper og rørsystem for lossing av flytende last. Rørsystemene er vanligvis plassert i dobbeltbunnen under lasterommene.

Faktaboks

Uttale
kombinasjˈonsskip

Den vanlige type kombinasjonsskip er såkalte OBO-skip som er en forkortelse for engelske ore/bulk/oil (malm/bulk/olje) der lastene føres i samme rom, men ikke samtidig. Type last som slike skip tar kan være olje, oljeprodukter og kjemikalier når de går med flytende last og ulike typer malm og mineraler når de går med tørr bulklast.

Tidligere fantes det også en eldre type malmtankskip, såkalte OO-skip, som er en forkortelse for engelske ore/oil-carriers. Disse hadde smale rom for malm midtskips og oljetanker på sidene.

Grunnen til at det blir bygget kombinasjonsskip er at de kan utnytte variasjoner i fraktmarkedene og ta den type last som er mest lønnsom. Ved frakt av for eksempel malm er det ellers vanlig at skipene må gå tomme (i ballast) en vei for å hente ny last. Et OBO-skip kan ta en annen type last på returen, for eksempel olje, og dermed øke lønnsomheten til rederen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg