Aud Gloppen, grafisk designer og professor i typografisk design. Gloppen er særlig kjent for sin utforming av bokomslag og tidsskrifter og har mottatt Bokkunstprisen og en rekke andre priser for sin stilsikre, tidløse og ofte enkle design. Aud Gloppen står bak uformingen av flere kjente utgivelser, blant annet den skjønnlitterære utgaven av Bibelen og Knut Hamsuns samlede verker. I 13 år var hun ansatt i Bokklubben og før det i Cappelen Forlag. Hun er nå designer i Blæst design. I tillegg underviser hun ved Høgskolen i Gjøvik. Aud Gloppen er bosatt i Oslo.

Aud Gloppen er utdannet ved Skolen for grafisk design, Ulefoss (1984-86). Senere studerte hun litteraturvitenskap og kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Gloppen var ansatt som grafisk designer i Cappelen Forlag fra 1987 til 1990 og i Bokklubben i perioden 1991-2004. Fra 2005 startet hun som designer i Blæst design. Siden 2006 har hun vært ansatt som professor 2 i typografisk design ved Høgskolen i Gjøvik. Hun blir også benyttet som gjesteforeleser og kursholder ved kunsthøgskolene i Oslo og Bergen og har blant annet vært sensor ved ESAG Penninghen i Paris.

Da Gyldendal Norsk Forlag ga ut Knut Hamsuns samlede verker 1-27 (2007-09), i forbindelse med forfatterens 150-års fødselsdag, sto Aud Gloppen for omslagsdesignet i samarbeid med billedkunstneren Mari Slaattelid. Slaattelids ekspressive malerier og Gloppens stilrene design resulterterte i 27 unike omslag som samlet sto for et helhetlig uttrykk. Da hun var designer i Bokklubben, sto hun bak den tidløse utformingen av bokseriene Kulturbiblioteket, Verdens Hellige Skrifter og Verdensbiblioteket. Til serien Polarbiblioteket (Kagge Forlag, 2003-04) skapte hun stemningsfulle omslag i kjølige farger.

I tillegg til større bokserier, har hun i løpet av sin karriere designet omslagene til en rekke kjente litterære enkeltverk og diktsamlinger. Hun har utformet plakater og stått for layout i tidsskrifter. Redesign av Morgenbladet og utforming av plakatserien Dikt underveis for Oslo Sporveier og Den norske Lyrikklubben er noen eksempler på hennes arbeider.

Aud Gloppen er en av få som kan påberope seg tittelen bibeldesigner. Hun har flere ganger samarbeidet med Bibelselskapet og formgitt ulike utgaver av Det nye Testamente og Bibelen. En skjønnlitterær praktutgave av Bibelen, som ble gitt ut i 2011, vakte stor oppmerksomhet fordi den presenterte innholdet som en sammenhengende litterær tekst, der versetall og fotnoter var fjernet. Duse farger, diskrete detaljer og gjennomført typografi samt en noe tykkere papirkvalitet enn det vi normalt finner i bibler, resulterte i et finstemt samspill mellom leservennlighet, innhold og estetikk.

Det er nettopp dette samspillet mellom tema, funksjon og uttrykk som kjennetegner Aud Gloppens formspråk. Hun tar gjerne i bruk få og sterke virkemidler for å skape den rette stemningen. Arbeidene bærer preg av å være gjennomtenkte ned til minste detalj, og allikevel klarer hun å holde fast ved noe lekent og umiddelbart.

I 2000 mottok Aud Gloppen Bokkunstprisen for sitt samlede arbeid. Denne utmerkelsen føyer seg inn i en lang rekke av høythengende priser hun har fått gjennom karrieren. Flere ganger har hun blitt hedret med gull, sølv og diplom i Årets vakreste bøker. Blant annet fikk hun gull for utformingen av Bibelen i 2012 og for Anne Franks dagbok i 2011. Serien Bokklubbens kulturbibliotek ble utnevnt som Årets vakreste bok i 1999. I 2009 mottok hun Fagpressens Designpris for design av tidsskriftet Strek.

Aud Gloppen har publisert en artikkel i tidsskriftet Prosa og er representert med et essay i boka Lysten og hemmeligheten (Guttormsgaard/ Bjorli 2009).

I 2005 viste Galleri Grafill utstillingen Blæst om bokdesign der Gloppen stilte ut noen av sine arbeider sammen med Jesper Egemar, Terese Moe Leiner og Stian Hole.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.