Antoniaborgen, borg og slott ved Tempelhøyden i Jerusalem, bygget av kong Herodes den store for å beskytte tempelet og tempelområdet. Den ble oppkalt etter den romerske generalen Markus Antonius, som var Herodes' venn og beskytter. Antoniaborgen ble, som tempelet, ødelagt under den romerske generalen Titus i år 70 evt., som et resultat av den jødiske krigen mot romerne i årene 66–70 evt. 

Antoniaborgen ble bygget over restene av flere tidligere jødiske festninger. Den lå inntil tempelplassens nord-østre hjørne, og var ca. 115 meter lang fra øst til vest, mens sidene var henholdsvis 35 og 42 meter lange. Høyden på hovedbygningene skal ha vært mellom 18 og 25 meter. Borgen hadde høye tårn i hvert hjørne. Den lå høyere enn tempelplassen og var godt beskyttet av vollgraver og raviner. Det skal ha vært direkte tilgang til tempelplassen gjennom en trapp, og sannsynligvis også gjennom en underjordisk passasje. Fra tårnene i syd kunne man se og kontrollere hele tempelområdet.

De mest utførlige beskrivelsene av Antoniaborgen og dens funksjon finner vi hos den jødiske historieskriveren Josefus Flavius. Han forteller at hele anlegget fremsto som ett stort og mektig tårn.

Antoniaborgen tjente både som palass, borg og som garnison for jødiske soldater. Anlegget omfattet både boliger, bad, saler og åpne plasser. Da borgen etter hvert ble overtatt av romerne, tjente den som garnison for rundt 600 romerske soldater. For å ha en viss kontroll over øverstepresten og tempelritualene skal romerne også ha oppbevart øversteprestens seremonielle klær i et av tårnene i Antoniaborgen. Disse ble kun brukt i forbindelse med de store jødiske helligdagene. Før den romerske erobringen av landet i 63 fvt. var den jødiske kongen også øversteprest, og øverstepresten ble derfor betraktet som en både mektig og potensielt truende maktperson av romerne. 

Ifølge Apostlenes gjerninger 21,37 ble Paulus ført til Antoniaborgen, og holdt sin forsvarstale Apostelens gjerninger 22. Ifølge kristen tradisjon var også Antoniaborgen stedet der Jesus ble dømt av den romerske landshøvdingen Pontius Pilatus.

  • Josephus: The Essential Writings. A Condensation of  Jewish Antiquities and The Jewish War. Oversatt og redigert av Pauls L. Maier. Kernel Publications, Grand Rapids, U.S.A. 1991.
  • Josephus: New Complete Works of Josephus Flavius. Oversatt av William Winston (1737). Kommentert av Paul L. Maier. Kernel Publications. Grand Rapids. 1999/2016. 
  • Josefus: Carta´s Illustrated. The Jewish War. Oversatt av William Winston (1737), illustrert med moderne oversikter, fotografier og arkeologiske funn. Carta, Jerusalem 2016.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.