M/S Borgestad
M/S Borgestad ble senket det tyske panserskipet «Admiral Hipper» utenfor kysten av Portugal 12. februar 1941. Alle de 31 personene om bord omkom.
Av .
D/S Blink
D/S Blink ble torpedert 9. februar 1942. Bare seks personer overlevde.
Av /Norsk maritimt museum.

Krigsforlis med norske handelsskip under de to verdenskrigene krevde til sammen rundt 5900 sjøfolks liv og 1319 forliste skip.

Under første verdenskrig, da Norge var nøytralt, ble 647 skip senket med tap av ca. 1500 sjøfolk. Under andre verdenskrig gikk 473 skip fra Nortraship-flåten tapt med ca. 3700 krigsseilere, i tillegg utgjorde hjemmeflåtens tap 199 skip og 692 mannskaper. Ved mange av forlisene overlevde deler av mannskapet, mens det i andre ikke fantes overlevende. Et par eksempler fra uteflåten kan illustrere hva som skjedde under og etter torpederinger og bombeangrep.

Andre verdenskrig

M/S Borgestad

M/S «Borgestad» seilte som ledeskip i konvoi SLS64 og ble 12. februar 1941 angrepet av det tyske panserskipet «Admiral Hipper» ca. 1000 km utenfor kysten av Sør-Portugal.

Da panserskipet ble observert ble det fra «Borgestad» gikk beskjed om at de i alt 16 skipene i konvoien måtte spre seg. For å forsinke «Admiral Hipper» i å nå frem til de andre skipene, gikk «Borgestad» til angrep med sin beskjedne våpenstyrke, men etter en times kamp fikk hun dødsstøtet og gikk rett ned med alle 31 om bord. Det ble senere anerkjent at «Borgestad»s reaksjon var en årsak til at «Admiral Hipper» ikke klarte å ødelegge hele konvoien.

M/T Scotia

M/T «Scotia» ble 27. november 1943 torpedert av en japansk ubåt i Indiahavet midtveis mellom Afrika og Indonesia. Skipet gikk ned i løpet av 15 minutter, og mannskapet rakk å gå i båtene. To av livbåtene kom seg unna i mørket, den tredje ble oppbragt av den japanske ubåten. Her ble de ombordværende skutt av ubåtmannskapet, og bare én overlevde fordi han kastet seg over bord og svømte under livbåten.

D/S Woolgar

D/S «Woolgar» ble 7. mars 1941 angrepet av japanske bombefly like sør for Java, og den kinesiske delen av mannskapet gikk straks i livbåten. Offiserene gikk om bord i en annen livbåt, mens kapteinen ville holde skipet så lenge som mulig og gikk alene i en siste båt. Livbåtene kom fra hverandre og drev omkring i Indiahavet. Båten med kapteinen alene om bord kom til Sumatra etter 18 døgn, mens offisersbåten nådde Andamanøyene etter 88 døgn med seks mann i live. Dette er den lengste livbåtferd et krigsforlist mannskap opplevde under andre verdenskrig.

D/S Blink

D/S «Blink» seilte fra Charleston 9. februar 1942 med kurs for Halifax. Etter å ha blitt torpedert utenfor Kap Hatteras på USAs østkyst, gikk mannskapet på 23 i livbåten. Etter å ha vært utsatt for elementenes krefter, vind og kulde i seks døgn, var de fleste omkommet, og da livbåten ble funnet, var bare seks i live.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg