Under fart følger mannskapet på broen faste ror-prosedyrer, og spesielt viktig er kommunikasjonen. Ved vaktskifte vil stående rorgjenger opplyse tydelig om styrt kurs eller styringspunkt, rorets stilling, hvilken styremaskin som er i bruk, og eventuell tilleggsinfo. Overtakelse av roret skjer aldri under utførelsen av en rorkommando. Den som overtar gjentar det stående rorgjenger har sagt, og dekksoffiseren kvitterer for overtakelsen. Dette kan for eksempel foregå slik:
Rolle |
Melding |
Rorgjenger |
Styrer kurs 090, ror midtskips, babord styremaskin. |
Ny rorgjenger |
Styrer kurs 090, ror midtskips, babord styremaskin. |
Dekksoffiser |
Kurs 090, eller Den er god.
|
Rorkommandoene fra offiser til rorgjenger skal kommuniseres tydelig, og rorgjengeren kvitterer for kommandoen gitt. I tillegg opplyser rorgjengeren når kommandoen er utført, for eksempel:
Rolle |
Melding |
Offiser |
Babord 10. |
Rorgjenger |
Babord 10. |
Rorgjenger, når roret er i stilling |
Babord 10. |
Offiser |
Babord 10, eller Den er god. |
I norske farvann foregår kommunikasjonen som regel på norsk. Det kreves også at mannskapet kan utføre rorkommandoer på engelsk etter IMOs språkstandard kalt Standard Marine Communication Phrases, SMCP.
Kommando |
SMCP |
Betydning |
Babord 5°, 10°, 15°, osv. |
Port 5°, 10°, 15° |
Roret dreies til oppgitt antall grader mot babord. |
Styrbord 5, 10, 15, osv. |
Starboard 5, 10, 15 |
Roret dreies til oppgitt antall grader mot styrbord. |
Motror/støtt opp |
Meet her |
Roret dreies til motsatt side med samme antall grader. |
Midtskips |
Amidships |
Roret dreies til senter |
Babord/styrbord ror til xxx° |
Port/starboard, steer xxx° |
Rorgjenger dreier babord/styrbord til den oppgitte kurs. |
Støtt så/rett som den går |
Steady as she goes/steady so |
Rorgjenger holder den kurs skipet er på. |
Hardt babord/styrbord |
Hard to port/starboard |
Fullt rorutslag til babord/styrbord |
Lett til 5, 10, 15, osv. |
Ease to 5, 10, 15 |
Rorgjenger reduserer rorutslag til oppgitt vinkel. |
Intet mot babord/styrbord |
Nothing to port/starboard |
Skipet må ikke dreie mer mot babord/styrbord. |
På amerikanske skip kan rorgjengeren få ordre om å steer by the seaman's eye, som betyr at rorgjengeren selv bestemmer den hensiktsmessige kurs uten kommandoer. Dette er som regel en tillitserklæring mellom dekksoffiser og rorgjenger. En slik ordre er riktignok ikke del av IMOs frasestandard. Liknende kommandoer eller avtaler kan også foregå på norske skip.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.