Styremaskin, kraftmaskin som beveger roret i samsvar med rattets bevegelser eller i samsvar med styreapparatet, som på skip oftest er betegnelse på rorets bevegelsesmekanisme.

Ved håndstyring består styreapparatet av et stort ratt, hvis dreining overføres til roret. Dette kan skje ved hjelp av taljer som fører til hver sin side av rorpinnen og hvis løpere er viklet om en trommel på rattet, eller ved en skruemekanisme eller en tannhjulsutveksling.

Ved maskinstyring beveges roret av en egen styremaskin som tidligere ble drevet med damp, men som nå drives enten elektrisk, elektrohydraulisk eller rent hydraulisk. Styremaskinen har et igangsettingsorgan (styreorgan), som beveges ved et lite ratt på broen og som virker slik at roret alltid følger rattets dreining. En rorindikator viser rorets stilling.

Dampstyremaskinen var oftest plassert i et rom under broen eller i maskinrommet, og bevegelsen måtte overføres til roret ved kjettinger og trekkstenger el.l. Nyere maskineri er plassert nær roret, og rattets bevegelser overføres til maskinen ved en telemotor.

Det Norske Veritas krever at alle damp- eller motorskip av 60 m lengde eller mer skal ha maskinstyreapparat, og dessuten et reserve styreapparat som kan være håndstyreapparat. En styremaskin kan som regel kobles inn på gyrokompasset for selvstyring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.