Pidion ha-ben er den jødiske betegnelsen på farens plikt til å løse ut sin førstefødte sønn. Dette er en svært gammel skikk, som er basert på flere av tekstene i Den hebraiske bibelen, der plikten til å utløse alle førstefødte, både dyr og mennesker, omtales allerede i forbindelse med utvandringen fra Egypt (2. Mosebok, 13,13–14). 

Begrunnelsen som gis er at siden Gud (JHVH) lot alle Egypts førstefødte gutter drepe, men sparte de israelittiske, er disse underlagt en spesiell forpliktelse som går i arv fra generasjon til generasjon. Den første tiden etter utvandringen skulle alle førstefødte gutter tilhøre guddommen og utføre ulike prestetjenester, men senere skulle dette bare gjelde for levittene. Både 4. Mosebok 18,16 og 4. Mosebok 3, 44–55 forteller derfor hvordan faren skal løse sin førstefødte sønn fra denne opprinnelige forpliktelsen. Tradisjonene rundt ritualet slik det praktiseres i dag, ble utarbeidet av de såkalte geonim en gang i perioden mellom ca. 500 – 1000 evt. 

Forpliktelsen omfatter alle førstefødte guttebarn «som åpner mors liv». Barn som blir født gjennom keisersnitt, eller av en mor som tidligere har hatt en abort eller har født en jente omfattes ikke. Sønner av fedre eller mødre som regnes som etterkommere av de prestelige slektene Kohen og Levi, blir heller ikke utløst. Det samme gjelder for førstefødte sønn av en kohens eller en levitts datter. 

Seremonien holdes når gutten er 31 dager gammel, eller dagen etter hvis denne dagen faller på en sabbat eller helligdag. Det holdes en enkel sammenkomst, der guttens far fremsier tekstene fra 2. Mosebok 13,1 og 4. Mosebok 18,16 og gir barnet til en kohen (en mann av presteslekt). Denne spør så om faren vil oppfylle Toraens bud om å utløse sønnen. Faren svarer bekreftende og løser ut barnet (får det tilbake) gjennom å betale den pålagte symbolske sum på fem shekel (sekel) av sølv, eller tilsvarende. (Staten Israel utgir spesielle sølvmynter til dette formål.)

Presten leser så teksten fra 1. Mosebok 48,20 og velsigner barnet med den aronittiske velsignelse (Herren velsigne deg og bevare deg.....) fra 4. Mosebok 6,24–26. Deretter leses flere bibelvers som skal beskytte og hjelpe barnet i fremtiden. Seremonien avsluttes med av presten leser den tradisjonelle velsignelsen over et glass vin, som så drikkes. Deretter følger et festlig måltid.

Å utløse sønnen er i henhold til tradisjonell og ortodoks jødedom en av farens plikter overfor sønnen. Han må gjennomføre dette ritualet, også når han ikke befinner seg på samme sted som barnet. Hvis faren, av en eller annen grunn, ikke har holdt en pidion ha-ben da gutten var liten, kan gutten selv organisere en slik seremoni når han er religiøst myndig, bar mitzva (det vil si over 13 år).

Innenfor reformjødedommen og enkelte konservative menigheter er det ikke lenger vanlig å skille mellom vanlige jøder, prester og levitter. De aller fleste reformjøder, og noen konservative jøder velger derfor å ikke overholde denne skikken. Ikke praktiserende jøder overser oftest også denne forpliktelsen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.