Bar mitzva betyr forpliktelsens sønn, og er betegnelse på en jødisk gutt som etter å ha fylt 13 år pluss en dag blir et fullverdig medlem av det jødiske fellesskapet. Med dette har han fått alle religiøse rettigheter, og er underlagt alle de religiøse forpliktelsene i henhold til halakha.

Bar mitzva brukes også som navn på seremonien som finner sted i synagogen for å markere denne dagen. Dette er en fest som ikke støtter seg på bibeltekstene, men går tilbake til 1400-tallet. Å feire sin bar mitzva er likevel blant de tradisjonene som overholdes av de aller fleste jøder. 

Jenter blir myndige i religiøs sammenheng, bat mitzva, når de blir 12 år. Først i vår tid har enkelte jødiske retninger og menigheter begynt å markere denne dagen.

Seremonien holdes oftest på den første sabbaten etter selve fødselsdagen, men kan også finne sted på andre ukedager. Den finner vanligvis sted i synagogen, men det er også blitt populært å feire sin bar mitzva ved Vestmuren i Jerusalem.

På sin bar mitzva blir gutten for første gang kalt opp for å lese høyt for forsamlingen i synagogen (eller for dem som ledsager ham til muren). Blant ortodokse jøder er dette også dagen da gutten for første gang bruker bønneremmertefillin

I tiden før sin bar mitzva går jødiske gutter til undervisning hos sin rabbiner. Her lærer de både om jødiske tradisjoner, og å resitere ukens Tora-avsnitt og den tilhørende teksten fra det som i Tanakh kalles Profetene. Dette krever intens trening, og en vellykket lesing foran menigheten på den store dagen er svært viktig for de fleste. 

I mange menigheter er det vanlig å kaste sukkertøy på gutten etter en vellykket lesing. Dagen markeres gjerne med en stor fest for slekt og venner. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.