diesellokomotiv

Et av Union Pacifics dieselelektriske tog fra 1950-årene, jernbanens storhetstid i USA. Lokomotivet er tredelt og toget har 12 passasjervogner.

Jernbane (dieselelektrisk tog) av /Kunnskapsforlaget/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Diesellokomotiv. Prinsipptegning av motoren og førerhuset i et dieselelektrisk lokomotiv.

Diesellokomotiv av /Store norske leksikon ※. Gjengitt med tillatelse

Diesellokomotiv er lokomotiv hvor fremdriften skjer ved hjelp av en dieselmotor.

De fleste store diesellokomotiver er i dag dieselelektriske, det vil si at dieselmotoren trekker en generator som produserer størm til banemotorene. I Norge brukes denne typen lokomotiver på banestrekninger som ikke er elektrifisert.

Kraftoverføringen kan også skje mekanisk som for eksempel i en lastebil. Dette brukes i mindre lokomotiver i skiftetjeneste og egner seg ikke i større lokomotiver. Man kan også ha en hydraulisk kraftoverføring, der dreiemomentet overføres ved hjelp av en hydraulisk veksel.

Dieselhydrauliske og dieselelektriske lokomotiver dannet historisk sett to «skoler». I Tyskland satset man lenge på å utvikle dieselhydrauliske lok, mens i Russland og USA ble det utviklet dieselelektriske lok. I senere år har også tyskerne gått over til å bygge mest dieselelektriske lok.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg