Konkurranse er en situasjon som oppstår når flere økonomiske aktører søker å nå samme mål.
Faktaboks
- Uttale
- konkurrˈanse
- Etymologi
- til konkurrere
Konkurranse brukes særlig om forhold mellom produsenter (selgere, tilbydere), men det forekommer også konkurranse på kjøpersiden.
I økonomisk teori skjelner man mellom forskjellige rene konkurransetyper, hvorav særlig den fullkomne fri konkurranse har vært mye drøftet. Denne forutsetter at selgerne tilbyr like produkter og at hver selger tilbyr en meget liten del av det samlede tilbudet, slik at ingen selger påvirker prisen. Da sier vi at selgeren er kvantumstilpasser.
I nyere økonomisk teori har man studert en rekke former for ufullkommen konkurranse. Man skjelner her mellom oligopolistisk og monopolistisk konkurranse.
Oligopol har man i et marked med få bedrifter. Ved monopolistisk konkurranse kan bedriftstallet være stort, men den enkelte bedrift har ved produktdifferensiering, beliggenhet eller lignende til en viss grad fått reservert seg en del av markedet.
Eksistensen av konkurranse er viktig for forklaring av markedsprisdannelsen, men konkurransen er i våre dager ikke begrenset til prisen. Andre konkurranseparametre har fått stadig større betydning, som reklame, produktutforming og kvalitet. Dessuten kan kampmidler som boikott bli tatt i bruk i konkurranse, særlig ved oligopol.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.