Produktdifferensiering, produsentenes individualisering av sine produkter for å skille dem ut fra konkurrentenes.

I markeder der det i utgangspunktet er lite som skiller produktene fra hverandre, for eksempel vaskepulver, vil produsentene søke å utvikle og kommunisere individuelle særegenheter slik at produktene fremstår med egenskaper som skiller dem fra andre produkter, selv fra samme produsent: «A vasker hvitere», «B fjerner flekker», «C for farget tøy».

Merkevarebygging («branding») går også ut på å differensiere, posisjonere og profilere merkevaren slik at dens image fremstår som et vedvarende attraktivt alternativ i kjøpernes bevissthet.

Sterkere eller svakere grad av produktdifferensiering er gjennomført for de fleste forbruksvarer. Markedsførere av merkevarer satser store ressurser på annonsering og andre former for reklame i denne sammenhengen.

For eksempel investerte Norges største markedsfører av internasjonale merkevarer, Lilleborg Dagligvare, over 300 mill. kroner i betalt reklameplass i norske kanaler i 2005. Se også merkevare, logo, konkurranse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.