Produktdifferensiering, produsentenes individualisering av sine produkter for å skille dem ut fra konkurrentenes.

I markeder der det i utgangspunktet er lite som skiller produktene fra hverandre, for eksempel vaskepulver, vil produsentene søke å utvikle og kommunisere individuelle særegenheter slik at produktene fremstår med egenskaper som skiller dem fra andre produkter, selv fra samme produsent: «A vasker hvitere», «B fjerner flekker», «C for farget tøy».

Merkevarebygging («branding») går også ut på å differensiere, posisjonere og profilere merkevaren slik at dens image fremstår som et vedvarende attraktivt alternativ i kjøpernes bevissthet.

Sterkere eller svakere grad av produktdifferensiering er gjennomført for de fleste forbruksvarer. Markedsførere av merkevarer satser store ressurser på annonsering og andre former for reklame i denne sammenhengen.

For eksempel investerte Norges største markedsfører av internasjonale merkevarer, Lilleborg Dagligvare, over 300 mill. kroner i betalt reklameplass i norske kanaler i 2005. Se også merkevare, logo, konkurranse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.