Produktdifferensiering er produsentenes individualisering av sine produkter for å skille dem ut fra konkurrentenes.

Faktaboks

Uttale
prodˈuktdifferensiˈering

I markeder der det i utgangspunktet er lite som skiller produktene fra hverandre, for eksempel vaskepulver, vil produsentene søke å utvikle og kommunisere individuelle særegenheter slik at produktene fremstår med egenskaper som skiller dem fra andre produkter, selv fra samme produsent: «A vasker hvitere», «B fjerner flekker», «C for farget tøy».

Merkevarebygging («branding») går også ut på å differensiere, posisjonere og profilere merkevaren slik at dens image fremstår som et vedvarende attraktivt alternativ i kjøpernes bevissthet.

Sterkere eller svakere grad av produktdifferensiering er gjennomført for de fleste forbruksvarer. Markedsførere av merkevarer satser store ressurser på annonsering og andre former for reklame i denne sammenhengen.

For eksempel investerte Norges største markedsfører av internasjonale merkevarer, Lilleborg Dagligvare, over 300 millioner kroner i betalt reklameplass i norske kanaler i 2005.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg