Oligopol, den tilstand som hersker på et marked når den overveiende del av tilbudet kommer fra noen få store foretak. Dette gir selgerne markedsmakt. Oligopol er det motsatte av oligopsoni, hvor markedet er dominert av noen få store kjøpere og mange selgere.

Oligopol er en markedstype som hører til gruppen ufullkommen konkurranse og fremviser trekk både fra konkurransemarkedet og fra monopolet.

Hvert foretak må da ta hensyn til hvordan det venter at konkurrentene vil reagere for eksempel med hensyn til produktpriser, reklame og liknende. Setter en bedrift ned sine utsalgspriser, kan den vente at konkurrentene følger etter, slik at den bedriften som først setter ned sine priser ikke får økt sin markedsandel.

Konkurransen ved oligopol tar andre former enn priskonkurranse, for eksempel intensiv annonsering. Iblant opptrer en av bedriftene, gjerne den største, som prisleder, idet de øvrige retter sine priser etter denne.

Konkurransen mellom oligopolister kan analyseres ved hjelp av spillteoretiske modeller. Eksempelvis benyttes Cournot- eller kvantumskonkurranse, der oligopolistene samtidig fastsetter sitt kvantum og Bertrand- eller priskonkurranse der de fastsetter priser. Et annet alternativ er Stackelberg-konkurranse, der en av bedriftene er prisleder og setter sitt kvantum før de andre. Felles for disse er at produsentenes markedsmakt fører til høyere pris og lavere kvantum enn under fullkommen konkurranse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.