John Constable var en britisk landskapsmaler født i East Bergholt i Suffolk.
Under påvirkning fra nederlandsk 1600-talls- og venetiansk 1700-tallsmaleri samt hjemlig akvarellkunst frigjorde han seg fra den idealiserende landskapskomposisjonen som var utgått fra Claude Lorrain. I stedet tok han for seg naturen selv, de enkle, kjente motiver: lysets og atmosfærens vekslinger, skyer og fuktig vær, særlig i bilder fra hjemstedet og fra Hampstead, hvor han bodde fra 1820.
For Constable var maleri og følelse to sider av samme sak. Han hadde en intens fornemmelse av å høre sammen med naturen og gjengav derfor ikke rene landskaper, men den nærmeste omegn, som han kjente og holdt av. Allikevel var det i Frankrike han først ble forstått, og på Parissalongen i 1824 vakte han stor oppsikt. Den unge Eugène Delacroix ble så grepet av hans arbeid Høyvognen (1821, National Gallery) at han arbeidet sitt eget maleri helt om etter å ha sett det.
Constable hadde videre betydning så vel for Barbizonskolen (le paysage intime) som for impresjonister. Av hans verker kan også nevnes Kornmarken (1826, National Gallery), Salisbury-katedralen (1823, Victoria and Albert Museum), The Cenotaph (1836, National Gallery) og Arundel Mill. Den største samlingen av hans bilder finnes i Victoria and Albert Museum i London.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.