John Constable var en britisk landskapsmaler født i East Bergholt i Suffolk.
Under påvirkning fra nederlandsk 1600-talls- og venetiansk 1700-tallsmaleri samt hjemlig akvarellkunst frigjorde han seg fra den idealiserende landskapskomposisjonen som var utgått fra Claude Lorrain. I stedet tok han for seg naturen selv, de enkle, kjente motiver: lysets og atmosfærens vekslinger, skyer og fuktig vær, særlig i bilder fra hjemstedet og fra Hampstead, hvor han bodde fra 1820.
For Constable var maleri og følelse to sider av samme sak. Han hadde en intens fornemmelse av å høre sammen med naturen og gjengav derfor ikke rene landskaper, men den nærmeste omegn, som han kjente og holdt av. Allikevel var det i Frankrike han først ble forstått, og på Parissalongen i 1824 vakte han stor oppsikt. Den unge Eugène Delacroix ble så grepet av hans arbeid Høyvognen (1821, National Gallery) at han arbeidet sitt eget maleri helt om etter å ha sett det.
Constable hadde videre betydning så vel for Barbizonskolen (le paysage intime) som for impresjonister. Av hans verker kan også nevnes Kornmarken (1826, National Gallery), Salisbury-katedralen (1823, Victoria and Albert Museum), The Cenotaph (1836, National Gallery) og Arundel Mill. Den største samlingen av hans bilder finnes i Victoria and Albert Museum i London.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.