John Constable. Katedralen i Salisbury. 1820. Olje på lerret. National Gallery of Canada, Ottawa.

Fri. fri

John Constable, født i East Bergholt, Suffolk, britisk landskapsmaler.

Under påvirkning fra nederlandsk 1600-talls og venetiansk 1700-tallsmaleri, samt hjemlig akvarellkunst, frigjorde han seg fra den idealiserende landskapskomposisjon som var utgått fra Claude Lorrain. I stedet tok han for seg naturen selv, de enkle, kjente motiver; lysets og atmosfærens vekslinger, skyer og fuktig vær, særlig i bilder fra hjemstedet og fra Hampstead, hvor han bodde fra 1820.

For Constable var maleri og følelse to sider av samme sak, han hadde en intens fornemmelse av å høre sammen med naturen, og gjengav derfor ikke rene landskaper, men den nærmeste omegn, som han kjente og holdt av. Allikevel var det i Frankrike han først ble forstått, og på Parissalongen i 1824 vakte han stor oppsikt. Den unge Delacroix ble så grepet av hans arbeid Høyvognen (1821, National Gallery) at han arbeidet sitt eget maleri helt om etter å ha sett det.

Constable hadde videre betydning så vel for Barbizonskolen (le paysage intime) som for impresjonister. Av hans verker kan også nevnes Kornmarken (1826, National Gallery), Salisbury-katedralen (1823, Victoria and Albert Museum), The Cenotaph (1836, National Gallery) og Arundel Mill. Den største samlingen av hans bilder finnes i Victoria and Albert Museum, London.

  • Fleming-Williams, Ian & Leslie Parris: The discovery of Constable, 1984, isbn 0-8419-0980-6, Finn boken
  • Reynolds, Graham: The later paintings and drawings of John Constable, 1984, 2 b., isbn 0-300-03151-3, Finn boken
  • Reynolds, Graham: The early paintings and drawings of John Constable, 1996, 2 b., isbn 0-300-06337-7, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.