John Constable. Katedralen i Salisbury. 1820. Olje på lerret. National Gallery of Canada, Ottawa.

Fri. fri

John Constable, født i East Bergholt, Suffolk, britisk landskapsmaler.

Under påvirkning fra nederlandsk 1600-talls og venetiansk 1700-tallsmaleri, samt hjemlig akvarellkunst, frigjorde han seg fra den idealiserende landskapskomposisjon som var utgått fra Claude Lorrain. I stedet tok han for seg naturen selv, de enkle, kjente motiver; lysets og atmosfærens vekslinger, skyer og fuktig vær, særlig i bilder fra hjemstedet og fra Hampstead, hvor han bodde fra 1820.

For Constable var maleri og følelse to sider av samme sak, han hadde en intens fornemmelse av å høre sammen med naturen, og gjengav derfor ikke rene landskaper, men den nærmeste omegn, som han kjente og holdt av. Allikevel var det i Frankrike han først ble forstått, og på Parissalongen i 1824 vakte han stor oppsikt. Den unge Delacroix ble så grepet av hans arbeid Høyvognen (1821, National Gallery) at han arbeidet sitt eget maleri helt om etter å ha sett det.

Constable hadde videre betydning så vel for Barbizonskolen (le paysage intime) som for impresjonister. Av hans verker kan også nevnes Kornmarken (1826, National Gallery), Salisbury-katedralen (1823, Victoria and Albert Museum), The Cenotaph (1836, National Gallery) og Arundel Mill. Den største samlingen av hans bilder finnes i Victoria and Albert Museum, London.

  • Fleming-Williams, Ian & Leslie Parris: The discovery of Constable, 1984, isbn 0-8419-0980-6, Finn boken
  • Reynolds, Graham: The later paintings and drawings of John Constable, 1984, 2 b., isbn 0-300-03151-3, Finn boken
  • Reynolds, Graham: The early paintings and drawings of John Constable, 1996, 2 b., isbn 0-300-06337-7, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.