Bratsbergbanen

Bratsbergbanen, betegnelse på den 93 kilometer lange jernbanestrekningen Tinnoset–Notodden–Nordagutu–Skien–Eikonrød.

Strekningen Tinnoset–Notodden åpnet i 1909, og var opprinnelig en privatbane tilhørende Norsk Hydro. Den ble overtatt av staten i 1920. Strekningen Notodden–Skien åpnet i 1920, og ble en ren statsbane fra 1955. På strekningen Nordagutu–Hjuksebø er banen sammenfallende med Sørlandsbanen.

Banen er en av de eldste elektriske jernbaner i Norge, og allerede i 1911 ble strekningen Notodden-Tinnoset elektrifisert. Resten av banen ble elektrifisert i 1936.

Norsk Hydros bruk av banen

Banens viktigste trafikk var transporter for Norsk Hydro, men da Norsk Hydro flyttet en vesentlig del av sin produksjon fra Rjukan til Herøya, ble disse massetransportene betydelig redusert.

Nedleggelse

Ordinær persontrafikk mellom Notodden og Tinnoset ble nedlagt fra 1. januar 1991. Godstrafikken ble etter dette stort sett begrenset til tømmertransporter. Fra 1993 ble det en periode kjørt turisttog på denne strekningen, men per 2014 var det ingen trafikk på banen.

NSB la ned all persontrafikk på Bratsbergbanen høsten 2000, men startet opp igjen sommeren 2001. I 2004 fikk persontogene til Notodden ny endestasjon nærmere sentrum og rutebilstasjonen. Strekningen ned til nye Notodden stasjon er ikke elektrifisert, så persontogene på banen må kjøres med dieselmotorvogner.

Bratsbergbanen var knyttet sammen med Rjukanbanen med jernbaneferge over Tinnsjøen fra Tinnoset til Mæl. Fergetrafikken ble innstilt da Rjukanbanen nedlagt i 1991.

Freding

Riksantikvaren fredet strekningen (innkjør) Hjuksebø–Tinnoset i 2012.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg