Bratsbergbanen, betegnelse på jernbanestrekningen Tinnoset–Notodden–Nordagutu–Skien–Eikonrød, 93 km lang. Strekningen Tinnoset–Notodden (opprinnelig privatbane tilhørende Norsk Hydro, overtatt av staten 1920) ble åpnet 1909, strekningen Notodden–Skien 1920; ren statsbane fra 1955. På strekningen Nordagutu–Hjuksebø er banen sammenfallende med Sørlandsbanen. 

Banens viktigste trafikk var transporter for Norsk Hydro, men da Norsk Hydro flyttet en vesentlig del av sin produksjon fra Rjukan til Herøya, ble disse massetransportene betydelig redusert. Ordinær persontrafikk Notodden–Tinnoset ble nedlagt fra 1. jan. 1991; godstrafikken ble etter dette stort sett begrenset til tømmertransporter. Fra 1993 ble det en periode kjørt turisttog på denne strekningen, men i dag (per 2014) er det ingen trafikk på banen.

Banen er en av de eldste elektriske jernbaner i Norge, og allerede i 1911 ble strekningen Notodden-Tinnoset elektrifisert. Resten av banen ble elektrifisert i 1936.

NSB la ned all persontrafikk på Bratsbergbanen høsten 2000, men startet opp igjen sommeren 2001. I 2004 fikk persontogene til Notodden ny endestasjon nærmere sentrum og rutebilstasjonen. Strekningen ned til nye Notodden stasjon er ikke elektrifisert, så persontogene på banen må i dag (per 2014) kjøres med dieselmotorvogner.

Bratsbergbanen var knyttet sammen med Rjukanbanen med jernbaneferge over Tinnsjøen fra Tinnoset til Mæl. Fergetrafikken ble innstilt og Rjukanbanen nedlagt i 1991.

Riksantikvaren fredet strekningen (innkjør) Hjuksebø-Tinnoset i 2012.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.