Ruth Bakke, norsk komponist og organist. Som komponist har hun blant annet latt farger få en fremtredende plass i flere av sine verker, fremfor alt i orkesterverket ”Chromocumuli” (farge-skyer) der hun viser hvor viktig farge og rytme er i hennes verker. Bakke er i tillegg en fremragende organist og kordirigent.

                      Bakke tok organisteksamen ved Bergen Musikkonservatorium 1968 samtidig som hun studerte musikk mellomfag ved Universitetet i Oslo med eksamen samme år. Hun oppholdt seg deretter som Fulbright-stipendiat i USA  årene 1968–72 der hun studerte ved Converse College i South Carolina, Texas Lutheran College der hun tok en BA i musikk fulgt av studier ved University of Redlands i California for deretter å ta en master-grad (MA) ved Washington State University. Hun tilbragte enda et år i USA med orgelstudier i Texas. Etter å ha vendt tilbake til Norge i 1973 ble hun ansatt som organist og kordirigent i Storetveit kirke i Bergen. I Bergen ble hun i tillegg ansatt som høyskolelektor og underviste i musikkteori ved Bergen musikkonservatorium og Høgskolen i Bergen.

                      Ruth Bakke har komponert musikk for orkester, brassband, kammerensembler, orgel- og kirkemusikk, vokal- og multimediaverker. Flere av hennes komposisjoner er bestillingsverker. Som nevnt spiller farger en rolle i flere av verkene. I tillegg til ”Chromocumuli” kan nevnes ”Dolorosa” komponert til en utstilling i St. Petersburg i 1998 og ”Body and Soul”, et verk til en utstilling sammen med fotokunstneren Andres Serrano. Andre verker hun regner blant sine viktigste er foruten de som allerede er nevnt, de følgende: Sonate for orgel (1970), ”Rumus” (for kammerorkester, 1977), ”Des Keisers Neue Kleider” (for seks instrumenter, 1978), ”Psalm 8” (sang, orgel og slagverk, 1979), ”Troll Suite (strykekvartett, 1981), ”Into the Light (fiolin og orgel, 1982), ”An Expected End?” (kor, synth., bass-gitar, slagverk, 1985), ”Fragments d’ún Homme Moderne (baryton, synth., tape og slagverk, 1985), ”Songs of the Sea (en symfoni for brass-band, 1988), ”Jesus i Getsemane” (oratorium for kor, solister og kammerorkester, 1990), ”Illuminations”, konsert for fagott og orkester (1994), ”Tubazzo”, konsert for tuba og orkester (1998) og ”Lone Star Memories” for symfoniorkester (2000).

                      Ruth Bakke var varamedlem til styret i Det norske komponistfond 1982–86 og medlem i styret fra 1986. I tillegg har hun vært styremedlem i Bergensavdelingen av Ny Musikk.

 

Anbefalt litteratur:

Ruth Bakke: ”Oliver Messiaen and the Technique of his Musical Language” (1969)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.