Den første internasjonale lufthavn for Riga var Spilve lufthavn, som åpnet før første verdenskrig, og hadde sivile flyvninger fra 1928, gjennom det Tysk-Russiske flyselskapet Deruluft. Flyplassen var lokalisert cirka 5 km nord for sentrum at Riga. Under den russiske okkupasjonen ble flyplassen ombygget og fungerte som en større base for flyselskapet Aeroflot.
Spilve lufthavn stengte for ordinær trafikk på slutten av 1980-tallet, men terminalbygningene står fremdeles, som et symbol på Stalins neoklassiske arkitektur. Flyplassen eksisterer fremdeles, og den benyttes nå hovedsakelig til opplæring av privatflygere. Terminalbygningen er omgjort til latvisk luftfartsmuseum.
Da tiden innhentet Spilve lufthavn på slutten av 1960-tallet, innså lokalstyret i Riga at tiden var moden for å bygge en ny og moderne flyplass. Valget falt på en lokalisering i Mārupe, sydvest for hovedstaden, og i 1973 sto den nye internasjonale hovedflyplassen for Riga og Latvia klar.
I forbindelse med Rigas 800-årsjubileum i 2001, ble lufthavnen betydelig oppgradert og renovert. Nye terminaler kom på plass i 2006 og 2016, og lufthavnen har idag tre terminaler, som skiller trafikk mot Schengen-området og Non-Schengen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.