Renault

Renault Captur, 2013-modell
Renault Captur
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Artikkelstart

Renault er et fransk bilmerke produsert av Renault S.A. Renault-gruppen eier også bilmerkene Dacia, Renault-Samsung og Alpine, og har vært i allianse med Nissan siden 1999.

Faktaboks

Uttale
rənˈå

I 2020 ble det på verdensbasis i alt solgt 1,79 millioner Renault personbiler og nyttekjøretøy. Renault blir i tillegg til i Frankrike produsert ved fabrikker i Argentina, Brasil, India, Russland, Slovenia, Spania, Sør-Afrika, Sør-Korea og Tyrkia.

Renault har satset sterkt på elbiler, og er det ledende merket for elbiler på det europeiske markedet. Renault hadde en markedsandel av elbilsalget i Europa på 23,8 prosent i 2017.

I Norge var Renault i 2020 det 18. mest solgte personbilmerket med 2702 nyregistrerte personbiler, og det åttende mest solgte merket for nyttekjøretøy under 3,5 tonn med 846 nyregistrerte kjøretøy.

Historie

Louis Renault (1877–1944) bygde sammen med sin bror Marcel Renault sin første bil i 1898. I 1911 begynte bilproduksjon i Boulogne-Billancourt ved Paris, der hovedfabrikken fremdeles ligger. Etter andre verdenskrig ble hovedvekten lagt på småbiler med hekkmotorer, blant annet 4CV fra 1946, Dauphine fra 1956 og Renault 8 fra 1962, men i 1960-årene gikk man over til forhjulsdrift med suksessene Renault 4 fra 1961 og halvkombibilen Renault 16 fra 1964.

Renault produserte også lastebiler og nyttekjøretøy fra 1905 og frem til nasjonaliseringen av bilindustrien i Frankrike i 1945. Renaults lastebiler er nå produsert av Renault Trucks, som er eid av Volvo AB.

Viktige og kjente personbilmodeller

Renault har produsert en rekke innflytelsesrike modeller og mange storselgere. Av de viktigste og mest kjente er Renault 4 fra 1961 og Renault 5 fra 1972. Av andre modeller kan nevnes Renault 8 fra 1962, Renault 16 fra 1964, Renault 12 fra 1969, Renault 18 fra 1978, Espace fra 1984, og i nyere tid Clio fra 1991, Twingo fra 1992 og Scénic fra 1998.

4CV

Renault 4CV var en firedørs personbil med bakmontert vannavkjølt rekkemotor, og bakhjulsdrift. Den var opprinnelig startet som et prosjekt av Louis Renault under andre verdenskrig, etter modell av den tyske folkevognen, og ble satt i produksjon fra 1947. Over 1,1 millioner 4CV ble produsert frem til 1961, og 4CV var også produsert på lisens fra 1953 i Japan av Hino og i Spania som Fasa 4/4.

Dauphine

1961-modell Renault Dauphine
.
Lisens: CC BY NC 2.0

Dauphine var en bakhjulsdrevet firedørs personbil med bakmontert motor. Den var i salg fra 1956, og ble produsert frem til 1967. I alt ble omkring 2 120 000 biler produsert, inkludert ferdigstilling av Alfa Romeo. I tillegg til standardmodellen var det en sportslig utgave produsert som Dauphine Gordini, og en rallysportutgave kalt Dauphine 1093.

Dauphine var en svært populær modell i Norge på begynnelsen av 1960-tallet, og fra bilimporten ble frigitt i 1960 til 1962 var den en av landets aller mest solgte bilmodeller. I alt ble over 9000 Dauphine solgt i Norge.

Renault 4

Renault 4 var en femdørs kompaktbil med motor foran, og, sammen med den rimeligere varianten Renault 3, Renaults første modell med forhjulsdrift. De ble lansert i 1961, og over åtte millioner Renault 4 ble produsert frem til 1991. Renault 3 ble tatt ut av produksjon allerede i 1962. Renault 4 var ment å ta opp konkurransen med folkevognen og Citröen 2CV, og solgte bedre enn 2CV i Europa, inkludert Norge. Renault har planlagt en elektrisk nyutgave i retrostil av Renault 4 for salg fra midten av 2020-tallet.

Renault 16

Renault 16, 1966-modell
.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Renault 16 var en femdørs forhjulsdrevet kombisedan, lansert i 1964. Med bakdør og nedfellbare seter regnes den som en av de første og viktigste forløperene til den moderne kombibilen.

Renault 16 var da den ble introdusert i 1964 regnet som en komfortabel og sikker bil, med romslig kupé, forhjulsdrift, uavhengig hjuloppheng på alle fire hjulene og skivebremser på forhjulene. Standardmodellen ble levert med en 1,5 liters firesylindret rekkemotor med en ytelse på 55 hestekrefter.

Varianter inkluderte Renault 16 TS, som ble produsert fra 1968 til 1976 og var utstyrt med en 1,57 liters motor med en ytelse på 88 hestekrefter, og Renault 16 TX som ble lansert i 1973 og skilte seg ut utseendemessig med fire frontlykter og sportsfelger. Renault 16 TX var utstyrt med en 1,65 liters motor med en ytelse på 93 hestekrefter og femtrinns girkasse.

I alt ble omkring 1 846 000 Renault 16 av alle varianter produsert frem til 1979, og Renault 16 ble kåret til årets bil i Europa i 1966. I Norge var Renault 16 en relativt populær modell, og omkring 14 800 biler ble solgt mellom 1965 og 1980.

Renault 5

Renault 5 GTL, 1984-modell
.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Renault 5 var en kompakt tre- til femdørs forhjulsdrevet kombibil, i produksjon fra 1972. I alt ble over fem millioner Renault 5 produsert frem til 1984, og i tillegg nesten fem millioner av etterfølgeren Renault 5 Supercinque, som i Norge var solgt som Super 5. Den var designet av Marcello Gandini og produsert fra 1984 til 1990 i Frankrike, i enkelte land frem til 1996.

Renault var tidlig ute med såkalte hot hatchbacks, sportsutgaver av små kombibiler med forbedret ytelse, og lanserte sin Renault 5 Alpine i 1976, noen måneder før Volkswagen lanserte sin Golf GTI. Renault har planlagt en elektrisk nyutgave i retrostil av Renault 5 for salg fra midten av 2020-tallet.

Espace

Espace regnes for den første flerbruksbilen, og var opprinnelig utviklet av konsernet Matra. Den har opptil syv seter som kan fjernes eller flyttes, og forsetene kan dreies rundt 180 grader. Espace har vært produsert fra 1984, med nye generasjoner fra 1991, 1996, 2003 og femte generasjon fra 2015. Frem til 2020 var 1,3 millioner Espace produsert.

Clio

Clio er en kompakt tre- til femdørs forhjulsdrevet kombibil. Den var utviklet for å erstatte Renault 5, og var i produksjon fra 1991. Nye generasjoner har blitt produsert fra 1998, 2005, 2012 og femte generasjon lansert i 2019. Clio passerte 15 millioner solgte biler i 2020, er Renaults mest solgte modell, og er en av de mest solgte bilmodellene i verden i sitt segment. Clio var den tredje mest solgte småbilen i verden etter Toyota Yaris og VW Polo i 2020, med nesten 320 000 solgte biler.

Formel 1

Renault-fabrikken deltok i Formel 1 fra 1977, etter å ha deltatt i andre racing-klasser, inkludert Le Mans, og i 1979 vant Jean-Pierre Jabouille Renaults første Formel 1-løp. Renault fortsatte med fabrikkteam til og med 1985-sesongen.

Renault kjøpte i 2000 opp Benetton-teamet for på ny å delta i Formel 1 med eget team. Benetton-navnet ble beholdt i to sesonger, og i 2002 var Renault tilbake under eget navn. Første Grand Prix-seier kom i Ungarns Grand Prix i 2003, med Fernano Alonso som fører. Samme fører kjørte også inn to VM-titler for førere i 2005 og 2006. Kanskje enda viktigere for Renault var det at de vant konstruktør-VM på egen hånd i 2005, og gjentok dette året etter. Etter dette ble det lengre mellom suksessene, og i 2010 begynte Renault å selge seg ut av teamet. Renault er fortsatt storleverandør av motorer i Formel 1.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg