Rally, konkurranseform i bilsport hvor hastighetsprøver med enkeltstart på avsperrede veier (spesialstrekninger el. fartsetapper) er sammenbundet med transportstrekninger på trafikkert vei. Opprinnelig startet et rally fra forskjellige steder, og deltakerne kjørte ulike ruter til et samlingssted og derfra en felles rute med innlagte fartsetapper. I rallybiler sitter to personer, fører og kartleser/annenfører. Transportetappene skal kjøres på idealtid etter vanlige trafikkregler, og avvik straffes med tillegg i tid, men i praksis er det samlet tidsforbruk på fartsetappene som skiller konkurrentene. Fartsetappene kjøres vanligvis etter noter, dvs. en kjørebok med detaljerte opplysninger om veien, som kartleseren kontinuerlig instruerer føreren fra. Store internasjonale rallyer går nå over flere dager med flere fartsetapper hver dag. Nasjonale rallyer deles etter løpslengde inn i sprintrallyer, minirallyer og ordinære rallyer. Sprintrallyer er høyst 150 km lange, minirallyer høyst 250 km, mens ordinære rallyer er minst 250 km lange og inneholder minst sju fartsetapper, hver høyst 30 km lang.

I Norge utviklet rally seg fra såkalte pålitelighets- og orienteringsløp, som fikk innlagte fartsetapper (se PO-løp). NM er arrangert fra 1967 og omfatter (per 2009) sju løp fordelt på vinter og sommer, bl.a. Rally Hadeland, Rally Sørland og Rally Hedemarken. Det største norske rally var tidligere Rally Viking (1951–60). I perioden 1972–87 var rallykjøring forbudt i Norge, og norske kjørere måtte dra til Sverige og til dels Danmark for å konkurrere.

Internasjonalt arrangeres en årlig VM-serie for bilkonstruktører fra 1968 og for førere fra 1977. I VM 2008 inngikk 15 løp, bl.a. Monte Carlo Rally fra 1911 og de svenske og finske rallyer. Rally Norway var VM-løp i 2007 og 2009. Nordmannen Petter Solberg vant VM i 2003 (annenplass i 2002, 2004 og 2005). Andre berømte rallyer er Safari Rally i Kenya (VM-konkurranse til 2002), samt Dakar-ralliet, som kjøres med terrengbiler. Det arrangeres også rallyer for veteranbiler, der hastigheten er av underordnet betydning. Se for øvrig bilsport.

Norge har de siste årene vært med og dominere rally-VM på fører-siden, med navn som Petter Solberg, Henning Solberg, Mads Østberg og Andreas Mikkelsen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.