Citröen 2CV, fransk forhjulsdrevet småbil utviklet og produsert av Citroën, i produksjon fra 1949 til 1990.

2CV ble først utviklet i siste halvdel av 30-tallet, og den enkle konstruksjonen var et resultat av svært avansert nytenkning. Flere prototyper ble bygget, men prosjektet ble satt på vent på grunn av den andre verdenskrig.

Da 2CV ble lansert i 1948 var karosseriet re-designet av den italienske designeren Flaminio Bertoni, som også designet karosseriene til modellene Traction Avant og DS, og full produksjon av 2CV ble igangsatt i 1949. 2CV ble produsert i Frankrike frem til 1988, og da produksjonen tok slutt i Portugal i 1990 var over 3 872 000 produsert. 2CV ble en periode også produsert i Storbritannia.

Varianter av 2CV inkluderte en varebil og en pickup. I tillegg ble modellen Dyane produsert fra 1967 til 1987. Denne var basert på samme chassis, motor og andre komponenter som 2CV, men hadde et nytt karosseri med fire dører og mer innvendig plass. I alt ble 1 444 583 Dyane produsert, inkludert alle varianter.

2CV introduserte et helt nytt avfjæringssystem, og for en bil i sin klasse hadde den en avansert motor og girkasse. Karosseriet var lett, men strukturelt sterkt, og bilen hadde et svært lavt tyngdepunkt. 2CV var utstyrt med en tosylindret luftavkjølt motor, som varierte i størrelse fra 375 cm³ til 602 cm³. Den hadde en lengde på 3,86 m, og en vekt på 560 kg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.