Folkevogn, norsk betegnelse for den klassiske Volkswagen (ty. Käfer, 'bille', på norsk også kalt Bobla), egentlig Type 1. Bilen ble lansert 1938 og ble produsert til 2003 i Mexico.

Ingeniør Ferdinand Porsche fikk 1934 i oppdrag av Adolf Hitler å konstruere en tysk folkevogn. Bilen skulle være av enkel konstruksjon, rimelig i anskaffelse og bruk samt fremfor alt slitesterk og autobahnfest. Produksjonen ble finansiert ved forskuddsbetaling fra tusenvis av tyskere.

Med assistanse fra Mercedes-Benz ble de tre første folkevognene bygget i 1936, Mercedes-Benz produserte selv en boble-lignende bil fra 1934 til 1936 med hekkmotor (Mercedes-Benz 130H), og i 1937 ble yterligere 30 folkevogner bygget. Serieproduksjon kom i gang 1938 i den nyoppførte fabrikken i Wolfsburg. Den opprinnelige Volkswagen («KdF-Wagen», Kraft durch Freude) hadde en revolusjonerende konstruksjon med selvbærende strømlinjekarosseri, alle hjul uavhengig avfjæret og luftavkjølt boksermotor i hekken.

Med den annen verdenskrig konsentrerte fabrikken i Wolfsburg seg om produksjon av våpen og militære kjøretøy, inkludert militære utgaver av folkevognen og den folkevognbaserte Kübelwagen. Noen få sivile folkevogner ble produsert under krigen, men disse gikk til offiserer og høytstående medlemmer av Nazipartiet, ingen av de over 300 000 tyskere som ukentlig hadde kjøpt sparemerker fikk noensinne utlevert noen folkevogn.

Etter krigen ble, med hjelp fra Storbritannia, produksjon igangsatt igjen fra 1946 som Type 1, senere kjent som Käfer ('bille'), i engelsktalende land kalt Beetle, i Norge Bobla.

Bilen ble en enorm suksess og var på sitt høydepunkt ved slutten av 1960-årene verdens mest solgte bil, den var og svært populær i USA og ved midten av 60-tallet var over halvparten av alle importerte biler til USA folkevogner. Den gjennomgikk stadige forbedringer og utviklinger, men beholdt sitt særpreg. I 1972 ble T-Fordens rekord på 15 mill. solgte eksemplarer av samme modell slått, ved begynnelsen av 1980-årene ble 20 mill. passert. Produksjonen var da slutt i Tyskland (i 1978), men fortsatte bl.a. i Mexico, hvor den siste av i alt 21 529 464 folkevogner stod ferdig 30. juli 2003.

En ny «boble» med det offisielle modellnavnet New Beetle ble lansert i 1998, senere endret til The Beetle.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.