Det startet med La Mote, som ble lansert av Hjemmets Produkter i 1959. Det var Jørgen Nordskar som sto bak ideen om å bruke et franskklingende navn på strømpebuksene, som likevel kunne uttales av norske husmødre, dermed ble det La Mote og ikke La Mode. Hjemmets Produkter ble senere til HOMES, og ble kjøpt opp av Lilleborg. I 1986 ble Lilleborg en del av Orkla. I 2006 kjøpte La Mote AS Pierre Robert merkenavnet.
Pierre Robert var opprinnelig et svensk kosmetikkmerke, startet av Knut Wulf, som lanserte de første produktene i Sverige allerede i 1940-årene. Navnet er en sammenstilling av Wulfs to sønners navn, Pierre og Robert. I 1945 ble LdB lansert, som fremdeles er et kosmetikkmerke. I 1975 ble Pierre Robert solgt til Unilever, og i 2006 overtok Orkla merkenavnet Pierre Robert. La Mote endret navn til Pierre Robert Group fra 2008, og hadde da allerede lansert sin første undertøyskolleksjon for damer under merkenavnet Pierre Robert.
Pierre Robert Group har også kjøpt opp de finske merkevarene Norlyn, Black Horse og Finnwear, som er henholdsvis damestrømper og sokker, herre- og gutteundertøy og badetøy for voksne og barn. Hovedkontorer ligger i Oslo og i Vantaa, utenfor Helsingfors i Finland. Varelagrene til virksomheten ligger i Halden (Norge), Borås (Sverige) og Hämeenlinna (Finland). Årlig omsetning for Pierre Robert Group AS i 2021 var om lag 400 millioner NOK og selskapet har 121 ansatte. Produktene selges i hovedsak i dagligvare og på nett.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.