Pascal Quignard, fransk forfatter. Hans barndom var preget av store mentale lidelser, og han hadde i en lang periode problemer med å uttrykke seg språklig. Han utdannet seg innenfor filosofi, litteraturvitenskap og musikk og fikk mange impulser fra filosofen Emmanuel Lévinas. Samtidig gjorde han seg bemerket som musiker, i første rekke som cellist, og han har blant annet ledet festivaler for fransk barokkmusikk. Han debuterte med en studie om Leopold von Sacher Masoch allerede i 1969, men ble først kjent for et større publikum med romanen Le salon du Wurtemberg i 1986. Fram til 1994 arbeidet han parallelt med musikk og litteratur, men etter dette året har han hovedsakelig vært aktiv som forfatter.

Quignard har vært opptatt av eldre og av lite kjent litteratur; han har skrevet studier om franske renessansediktere og oversatt tekster av greske, romerske og kinesiske forfattere. I hans eget forfatterskap, der han ofte forener elementer fra ulike sjangrer, er forholdet mellom taushet og språklig uttrykk et grunnleggende tema. Hans Petits traités (1981-1990) er korte tekster med en komprimert og fragmentarisk form som leder tankene mot "de franske moralistene" på 1600-tallet (Blaise Pascal, Jean de la Bruyère), men også mot nyere forfattere som Georges Bataille og særlig Maurice Blanchot.

Selv om deler av forfatterskapet har et eksklusivt preg, har han oppnådd en stor leserkrets med flere av sine romaner, som Le Salon de Wurtemberg (1986), Les Escaliers de Chambord (1989), Terrasse à Rome (2000) og Villa Amalia (2006). Hans mest kjente roman er Tous les matins du monde (1991), om barokkomponisten Marin Marais og hans forhold til sin lærer og dennes to døtre. Filmatiseringen av denne boken, med Gérard Dépardieu i en av hovedrollene, ble en stor publikumsuksess.

Quignard har vunnet mange litterære priser, og litteraturen omkring hans mangfoldige og gåtefulle verk er allerede omfattende. I 2002 vant han Goncourt-prisen for Les Ombres errantes, første bind av Dernier Royaume, en serie tekster som skal oppsummere alle temaene i forfatterskapet. Denne tildelingen ble sterkt omdiskutert, særlig fordi boken bryter så klart med prinsippene for romansjangeren.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.