Omdømme er den oppfatningen omgivelsene har av en organisasjon eller person over tid. Det er altså noe annet enn en flyktig størrelse som image, som gjerne defineres som det umiddelbare inntrykket som omgivelsene får av for eksempel kvaliteten på en tjeneste eller et produkt. Den direkte erfaringen vi har i denne sammenhengen er hel sentralt, men det vi hører fra slekt og venner og i mediene er også viktig.

I norsk sammenheng fikk bruken av ordet et oppsving på 2000-tallet, men det å ha et godt omdømme er noe folk har interessert seg for til alle tider. Et godt eksempel på dette kan hentes fra Håvamål (1996, s. 27):

Døyr fe;

døyr frendar;

døyr sjølv det same.

Eitt eg veit som aldri døyr,

dom om dauden kvar.

Virksomheters omdømme

Et omdømme påvirkes av de økonomiske, sosiale og miljømessige konsekvensene som virksomheten har. Med andre ord påvirkes et omdømme av hvordan virksomheten oppfører seg og kommuniserer, og hvordan den omtales i tradisjonelle og sosiale medier. Et omdømme er dermed noe som man tildeles av publikum. Det tar lang tid å bygge opp, men kan rives ned på kort tid. Et omdømme regnes dermed som et biprodukt av ens oppførsel og kommunikasjon. Et første steg for å bygge et godt omdømme er dermed at virksomheten bestemmer seg for hva slags identitet den skal ha, det vil si, hva den ønsker å være og hvordan den kommuniserer dette.

Eldre betydninger

Skjønn

Særlig i eldre språk kan omdømme også brukes om evne til å dømme, om dømmekraft eller skjønn, som for eksempel i Grunnlovens § 30, der det står at Kongen kan «fatte beslutning etter sitt eget omdømme». Denne betydningen er lite brukt i dag.

Omegn

I eldre nynorsk har «omdøm(m)e» blitt brukt om et landområde, en omegn.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Anonym forfatter (1996). Håvamål (Oversatt av I. Mortensson-Egnund). Oslo: Det Norske Samlaget.
  • Barnett, M. L., Jermier, J. M., & Lafferty, B. A. (2006). Corporate reputation: The definitional landscape. Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg