Krisehåndtering handler om å takle en krise før den skjer, når den skjer og etter at den har skjedd.

Dette gjelder spesielt for offentlige og private organisasjoner hvor de må identifisere, vurdere, forstå og bekjempe kriser. Slike situasjoner truer kjerneverdier i samfunnet, og det kreves ofte at man handler raskt og i situasjoner med høy usikkerhet.

Før krisen inntreffer handler det om å være forberedt, ha en beredskapsplan og nødvendig utstyr. Under krisen gjelder det å bruke tilgjengelige ressurser for å håndtere krisen. Etter at krisen er over, handler det om å benytte erfaringen man har gjort seg for å forbedre organisasjonen eller systemet slik at man er bedre forberedt i fremtiden.

Et eksempel på krisehåndtering er dataangrepet på Norsk Hydro i 2019 som kostet organisasjonen 800 millioner kroner. Et annet eksempel er norske myndigheters bekjempelse av koronapandemien som inntraff i 2020.

I Norge har Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap ansvar for å bidra til å forebygge kriser, ulykker og andre uønskede hendelser. Direktoratets formål er også å sørge for god beredskap og effektiv krisehåndtering for samfunnet ellers.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg