Maud er en norsk polarskute oppkalt etter dronning Maud, og det eneste skipet Roald Amundsen fikk bygd direkte til sine polarferder. Skuta ble bygd hos Christian Jensen i Vollen i Asker, sjøsatt 7. juni 1917 og døpt ved at Amundsen selv knuste en isklump mot skutesiden.

Maud, en tremastet skonnert, var spesialbygd som ekspedisjonsskip for Amundsens polarferd nord for Sibir i perioden 1918-25 der tanken var å drive med isen over Nordpolen slik Nansens tanke med Fram hadde vært.

Maud seilte ut fra Kristiania på forsommeren 1918, og i juli seilte hun østover fra Vardø. De tre neste årene lå hun fastfrosset i isen utenfor Sibir, kom videre østover og etter et år for overhaling og oppdatering gikk hun i 1922 under kaptein Oscar Wistings ledelse inn i isen igjen for å drive over Polhavet. Det lyktes ikke, men det vitenskapelige arbeidet som ble utført med til dels nye og kostbare instrumenter, var av epokegjørende betydning for ettertiden.

Harald Ulrik Sverdrup, Finn Malmgren og Odd Dahls forskningsarbeid gjør at Maud-ekspedisjonen vurderes som meget vellykket. Roald Amundsen derimot nådde ikke sitt hovedmål: å drive over Polhavet. Økonomisk var han kommet i en vanskelig situasjon, og da Maud kom til Nome i Alaska i august 1924 ble hun solgt av Amundsens kreditorer til Hudson Bay Company. Under navnet Baymaud seilte hun som forsyningsskip i noen år før hun frøs fast ved Cambridge Bay i det nordlige Canada og sank på grunt vann i 1931.

I 2012 gikk kanadiske myndigheter med på å frigi henne. Vraket ble hevet i juli 2016 og gjort klar til å føre restene hjem til Norge. Det er Tandberg Eiendom som står for dette, og planen er å oppføre et Maud-senter i Vollen i Asker der Maud ble bygget i 1917. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.