Skipet Maud
Polarskipet Maud
Av /Nasjonalbiblioteket.

Hundespann foran "Maud", fotografert rundt 1918-1925

/Nasjonalbiblioteket.

«Maud» er en norsk polarskute som ble oppkalt etter dronning Maud, og det eneste skipet Roald Amundsen fikk bygd direkte til sine polarferder. Skuta ble bygd hos Christian Jensen i Vollen i Asker, sjøsatt 7. juni 1917 og døpt ved at Amundsen selv knuste en isklump mot skutesiden.

Faktaboks

Uttale
må:d

«Maud», en tremastet skonnert, var spesialbygd som ekspedisjonsskip for Amundsens polarferd nord for Sibir i perioden 1918–1925, der tanken var å drive med isen over Nordpolen slik Nansens tanke med Fram hadde vært.

Ekspedisjonsferden

Amundsen på Maud
Roald Amundsen i salongen på Maud, i isen ca. 1919.
Av /Nasjonalbiblioteket.

«Maud» seilte ut fra Kristiania på forsommeren 1918, og i juli seilte hun østover fra Vardø. De tre neste årene lå hun fastfrosset i isen utenfor Sibir, kom videre østover, og etter et år i Seattle for overhaling og oppdatering gikk hun i 1922 under kaptein Oscar Wistings ledelse inn i isen igjen for å drive over Polhavet. Det lyktes ikke, men det vitenskapelige arbeidet som ble utført, med til dels nye og kostbare instrumenter, var av epokegjørende betydning for ettertiden.

Salg til Hudson's Bay Company

Spesielt Harald Ulrik Sverdrups, men også Finn Malmgren og Odd Dahls forskningsarbeid gjorde at «Maud»-ekspedisjonen vurderes som meget vellykket. Roald Amundsen nådde derimot ikke sitt hovedmål: å drive over Polhavet. Økonomisk var han kommet i en vanskelig situasjon, og da «Maud» kom til Nome i Alaska i august 1924, ble hun solgt av Amundsens kreditorer til Hudson's Bay Company.

Under navnet «Baymaud» seilte hun som forsyningsskip i noen år før hun ble ankret opp i Cambridge Bay i det nordlige Canada. Blant annet ble mastene på skipet brukt som antennestøtter for radioforbindelse til og fra bosettingen. «Maud» sank på grunt vann i bukten i 1931.

Tilbake til Norge

Maud
Maud ble transportert hjem i 2018, og passerte mange kystbyer. Her sett utenfor Arendal.

I 2012 gikk kanadiske myndigheter med på å frigi skipet. Vraket ble hevet i juli 2016 og gjort klar til å føre restene hjem til Norge. På tampen av sommeren 2017 ble vraket tauet på en spesialinnrettet flåte til vest-Grønland hvor det overvintret, og etter å ha blitt slept over Atlanterhavet ankom «Maud» Norge 6. august 2018. Det er Tandberg Eiendom som står for prosjektet, og planen er å oppføre et «Maud»-senter i Vollen i Asker der «Maud» ble bygget i 1917.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg