Mathew B. Brady

Faktaboks

Mathew B. Brady
Uttale
brˈeidi
Født
18. mai 1823, Warren County, New York, USA
Død
15. januar 1896, New York City, USA
Av .

Artikkelstart

Mathew Brady var en av de første fotografene i amerikansk historie. Han åpnet studio i New York i 1844 og skaffet seg et ry for sine portrettfotografier av kjente personer. Blant hans modeller var Abraham Lincoln, Edgar Allan Poe, Daniel Webster og Walt Whitman.

Bakgrunn

Brady flyttet til Saragota i delstaten New York som sekstenåring hvor han møtte portrettmaleren William Page, som han studerte maleri sammen med. I 1939 reiste de begge til New York hvor de møtte oppfinneren Samuel F. B. Morse. Morse hadde nylig møtt Louis Daguerre i Frankrike og kom tilbake med ønske om å spre kunnskap om den nye måten å ta bilder på, daguerreotypi. Morse åpnet et studio i New York og tilbød undervisning. Mathew Brady skal ha vært blant hans første elever.

Karriere

Generalmajor George Sykes og hans stab under den amerikanske borgerkgrigen

Brady ble snart en sentral person i det kunstneriske miljøet som studerte fotografering, og i 1844 etablerte han sitt første daguerreotypi-studio i New York City. I 1848 etablerte han et annet i Washington D.C. og i 1852 et galleri i New York. Portrettstudioet hans fikk rask omtale, og i 1845 begynte Brady på sin plan om å fotografere så mange kjente personer i sin tid som han kunne.

Ved utbruddet av den amerikanske borgerkrigen i 1861 bestemte Brady seg for å lage en komplett dokumentasjon over konflikten. Han hyret en stab på omkring tjue fotografer, hvorav de mest kjente var Alexander Gardner og Timothy H. O’Sullivan. Fotografene sendte han ut i krigssonene, mens hans egne oppgaver besto i å organisere fotografene og føre tilsyn med driften av studioene og de ansatte. Selv fotograferte han bare enkelte slagmarker, blant annet Bull Run, Antietam og Gettysburg. Brady nektet de ansatte fotografene å bli personlig kreditert for bildene, men brukte Mathew Brady som en felles betegnelse, hvilket førte til at flere av fotografene forlot selskapet i protest, inkludert Gardner og O’Sullivan.

Prosjektet med borgerkrigen ble en økonomisk katastrofe for Brady. Han hadde investert store beløp og kjøpt forsyninger på kreditt, i forventning om at regjeringen ville kjøpe fotografiene etter at krigen var slutt. Regjeringen viste imidlertid ingen interesse, publikum fant ingen grunn til å dvele ved grusomhetene, og de private samlerne var få, om noen. Brady ble derfor nødt til å selge studioet i New York, og selv om Kongressen tildelte ham et mindre beløp, døde han i fattigdom på veldedighetsavdelingen på Presbyterian Hospital i New York City i 1896.

Bradys innsats for å dokumentere den amerikanske borgerkrigen har gitt ham en sentral plass i den amerikanske fotohistorien. I alt sørget han for å få tatt mer enn 10 000 bilder fra denne perioden og skapte dermed den viktigste visuelle dokumentasjonen som har hjulpet historikere og publikum til bedre å forstå borgerkrigen. Brady var en av de første pionerene innen fotojournalistikk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg