Manasse, konge i Juda rike fra 697 fvt. til 642 fvt., sønn av Hiskia (Hezekiah) og Hefsiba. Manasse får dårlig omtale i bibeltekstene, i motsetning til sin far. Manasse beskyldes for å ha gjeninnført mange av de religiøse skikkene som ble praktisert under hans bestefar kong Akas, som å tilbe "hele himmelhæren", reise altere for Baal og sette opp Ashera-pæler (2. Kongebok 21, 2–7). Profetene skal ha  forkynt Jahves straff over kongen og judeerne (2 Kongebok 21,10). Manasse beskyldes også for å ha latt mange uskyldige menn dømmes til døden (2. Kongebok 21,16).

Ifølge 2. Krønikebok 33,11 var Manasse i en periode fange i Babylon. Der skal han ha angret sine tidligere synder, for så å vendt tilbake til Juda med Jahves hjelp (2. Krønikebok 33,13). Ifølge 2. Krønikebok skal han også ha fjernet fremmede gudebilder og altere, men også hans sønn, Amon, beskyldes for å dyrke "fremmede" guder. Ifølge bibeltekstene  skal Manasse også ha latt bygge en ny bymur rundt Davids-byen og latt utnevne kommandanter i Judas byer. Dette kan tyde på at Juda igjen begynte å bli mer selvstendig. Arkeologiske utgravninger viser at det virkelig fant sted en økt byggevirksomhet på denne tiden. 

Juda var på denne tiden en liten stat, som var å betrakte som Assyrias vasall. Gjennom sin lange regjeringstid var Manasse vasall under tre forskjellige assyriske konger. Hans navn nevnes i flere assyriske tekster, som en av de statene som var forpliktet til å stille folk til å frakte materialer til assyriske byggverk og soldater til assyrernes hær. Assyrias grenser strakte seg helt til Egypt, og Assyria ønsket stadig å erobre deler av selve Egypt. Til gjengjeld støttet egypterne forskjellige oppstander mot assyrisk styre rundt omkring. Vi vet lite om Manasses politikk, men hans lange og fredelige regjeringstid tyder på at han må ha vært flink til å manøvrere. 

Det apokryfe skrift Manasses bønn som tilskrives ham, er ikke fra hans tid.

I henhold til tekstene i Den hebraiske bibelen var Manasse også navnet på en av Det gamle Israels tolv stammer. Manasse og hans bror Efraim var begge sønner av Josef og hans egyptiske hustru Asenath. Etter innvandringen til Kanaan skal deres etterkommere ha bosatt seg i de sentrale områdene av landet. Manasse-stammens område omfattet også land som lå øst for elven Jordan. Etter at Nordriket, Israel, ble erobret av assyrerne i 722 fvt., og store deler av befolkningen ble ført i eksil til Assyria, regnes stammen Manasse som en av Israels tapte stammer.

Moderne forskning har ennå ikke kommet til noen enighet om hvor mye av bibelfortellingene som kan kalles historiske i ordet strenge betydning. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.