Lorenzo Ghiberti. Kristi dåp, relieff fra en av bronsedørene til baptisteriet ved domkirken i Firenze.

SCODE. begrenset

Lorenzo Ghiberti, italiensk billedhugger, virket i Firenze. Ved siden av Donatello den betydeligste av ungrenessansens billedhuggere.

Han vant i 1401 over Filippo Brunelleschi i konkurransen om det nordlige par bronsedører til baptisteriet i Firenze. Denne begivenheten regnes gjerne for innledningen til renessansen i Italia. Portalen består av 28 firpassfelter med motiver fra Kristi liv, utført 1403–26. Hans annet store hovedverk var det østre par dører til Firenzes baptisterium (1425–52) i forgylt bronse med 10 figurrike scener fra Det gamle testamente. Michelangelo kalte dørene Paradisporten, og de viser Ghibertis egenart fullt utviklet i komposisjoner av rolig skjønnhet hvor den lyriske stemning i landskapet binder de harmonisk ordnede grupper sammen. Blant hans øvrige arbeider kan nevnes statuer av Matteus (1419–22) og Stefanus (1428) på Orsanmichele i Firenze.

Ghibertis utvikling viser en klassisisme bygd på studium av antikke verker og en bruk av linjeperspektivet slik det var formet av Brunelleschi. Utgangspunktet i middelalderen merkes likevel alltid, enkeltpersonen trer f.eks. ofte frem til fordel for helheten.

Mot slutten av sitt liv utgav han biografiske skildringer av toskanske kunstnere fra 1300-tallet, Commentarii (ca. 1450), for å hevde sin hjemstavns betydning. Som den tidligste av renessansens teoretikere ved siden av Leon Battista Alberti gav han i disse skriftene foruten selvbiografiske opplysninger en innføring i kunsten, behandlet bl.a. optikk og proporsjonslære på grunnlag av antikke og arabiske forfattere.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.