Lorenzo Ghiberti. Kristi dåp, relieff fra en av bronsedørene til baptisteriet ved domkirken i Firenze.

SCODE. Begrenset gjenbruk

Lorenzo Ghiberti, italiensk billedhugger, virket i Firenze. Ved siden av Donatello er han den betydeligste av ungrenessansens billedhuggere.

Han vant i 1401 over Filippo Brunelleschi i konkurransen om det nordlige par bronsedører til baptisteriet i Firenze. Denne begivenheten regnes gjerne for innledningen til renessansen i Italia. Portalen består av 28 firpassfelter med motiver fra Kristi liv, utført i 1403–26. Hans annet store hovedverk var det østre par dører til Firenzes baptisterium (1425–52) i forgylt bronse med 10 figurrike scener fra Det gamle testamente. Michelangelo kalte dørene Paradisporten, og de viser Ghibertis egenart fullt utviklet i komposisjoner av rolig skjønnhet hvor den lyriske stemning i landskapet binder de harmonisk ordnede grupper sammen. Blant hans øvrige arbeider kan nevnes statuer av Matteus (1419–22) og Stefanus (1428) på Orsanmichele i Firenze.

Ghibertis utvikling viser en klassisisme bygd på studium av antikke verker og en bruk av linjeperspektivet slik det var formet av Brunelleschi. Utgangspunktet i middelalderen merkes likevel alltid, enkeltpersonen trer for eksempel ofte frem til fordel for helheten.

Mot slutten av sitt liv utgav han biografiske skildringer av toskanske kunstnere fra 1300-tallet, Commentarii (ca. 1450), for å hevde sin hjemstavns betydning. Som den tidligste av renessansens teoretikere ved siden av Leon Battista Alberti gav han i disse skriftene foruten selvbiografiske opplysninger en innføring i kunsten, behandlet blant annet optikk og proporsjonslære på grunnlag av antikke og arabiske forfattere.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.